Voorhoofd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spine d’acacia – Giano  door Giuseppe Penone, 2015

 

 

Expo-info: ‘Spine d’acacia’ is een uitvergrote afdruk van het voorhoofd van de kunstenaar. De huid is weergegeven met opgeplakte acaciadoornen die de zenuwuiteinden verbeelden.’

 

Penone: “The basic idea is that the skin is the real limit of our existence in the universe. Because when you close your eyes the space outside your body doesn’t exist. The concrete reality of the body is defined by the skin, so the skin is in contact with the universe.”

 

 

 

 

 

Het vijfde zintuig

 

In een interview werd gevraagd waarom de huid, die de binnenkant van de buitenkant scheidt, zo belangrijk voor hem is. Penone: “There is a very simple reason. In my thinking, touch is the first form of understanding reality. With a child there is first of all touch and from there he starts to learn to see. Through touch you can alter your understanding of reality because you can think, for example, that material is hard but it is actually soft. Viewing something can give you the idea it is hard but touch can correct that perception. But the body is the first instrument that man has with which he can do something, so it was the idea of trying to reach a simplification of all the processes of sculpture.”

 

 

“I touch, therefore I am”

 

 

“The print of skin is for me the most democratic image that can he conveyed…

It’s an image that leads human beings back to matter, to nature.”

 

 

 


 

Giuseppe Penone (Italië, 1947)

 

Wikipedia NL                 Wikipedia E

 

 

 

 

 

 

 


 

Giuseppe Penone

 

Vierde zomer-expositie in een serie van vijf,

ter gelegenheid van de opening en herinrichting van de tuin van het Rijksmuseum Amsterdam in 2013

 

Foto’s: zomer 2016

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Giuseppe Penone