Strippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sentiero door Giuseppe Penone, 1986

 

                                        Pad

 

 

 

 

 

Expo-info: ‘Dit lopende beeld van stukken ‘schors’ laat op de grond een golvend pad van zijn eigen ‘huid’ achter: figuur en pad, beeld en omgeving, worden zo als het ware één. De vitale beweging van lopen wordt benadrukt door de levende laurierboom die in het beeld groeit. In de holle gestalte ontwikkelt zich nieuw leven en laat een spoor van herinnering achter zich, als een afgestroopte slangenhuid.’

 

 

“The print of skin is for me the most democratic image that can he conveyed.

It’s an image that leads human beings back to matter, to nature.”

 

 

 

 

Het vijfde zintuig

 

In een interview werd gevraagd waarom de huid zo belangrijk voor hem is. Penone: “There is a very simple reason. In my thinking, touch is the first form of understanding reality. With a child there is first of all touch and from there he starts to learn to see. Through touch you can alter your understanding of reality because you can think, for example, that material is hard but it is actually soft. Viewing something can give you the idea it is hard but touch can correct that perception. But the body is the first instrument that man has with which he can do something, so it was the idea of trying to reach a simplification of all the processes of sculpture.”

 

 

 


 

Giuseppe Penone (Italië, 1947)

 

Wikipedia NL                 Wikipedia E

 

 

 

 

 

 

 


 

Giuseppe Penone

 

Vierde zomer-expositie in een serie van vijf,

ter gelegenheid van de opening en herinrichting van de tuin van het Rijksmuseum Amsterdam in 2013

 

Foto’s: zomer 2016

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Giuseppe Penone