Constant Permeke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Constant Permeke door Oscar Jespers, 1928

 

 

                                            “Het is de waarheid van onze geest die wij beeldhouwen. Daarom heeft een beeld andere

                                             vormen dan die van de natuur; het beeld is een abstractie.” Oscar Jespers

 

 

                                             Beatty Permeke door Oscar Jespers, 1926

 

                                        

 

 

                      

 

 

 

 

                                                                       

 

                                                                             Permeke schilderde zijn dochter in 1928

 

 

 


 

Constant Permeke (België, 1886-1952)

 

Wikipedia

 

Permeke wordt beschouwd als de hoofdfiguur van het Vlaams Expressionisme. Zijn figuratieve schilderingen zijn gebaseerd op het vissersbestaan en het landelijk leven rondom hem, maar tonen een vervormde expressieve werkelijkheid. Zijn huis ‘De Vier Winden’ in Jabbeke West Vlaanderen is ingericht als museum en daar bevinden zich ook bijna al zijn sculpturale werken.

 

Beatty Permeke is zijn eerste dochter, geboren in 1916, ze werd later keramiste en trouwde in 1946 met schilder en beeldhouwer Pierre Devos. Vanaf 1920 is Permeke bevriend met Oscar Jespers. Hun wederzijdse beïnvloeding en interesse voor de Afrikaanse kunst komt tot uiting in werken als Masker van Jespers en Primitieve koppen van Permeke.

 

 

 

                                

 

 

 

 


 

Oscar Jespers (1887-1970)

 

 

Wikipedia

 

Interview uit 1958

 

 

Jespers was zoon van een beeldhouwer en hakken in steen was hem meegegeven. Maar vanaf midden jaren dertig werkte hij ook in terracotta en na de oorlog in brons.

 

De vroegste beelden van Jespers zijn impressionistisch en verwant aan het werk van Auguste Rodin en Rik Wouters. Jespers maakte ook zogenaamde Kongolese beelden, gezichten met langwerpige en amandelvormige oogleden. Hij was met de Afrikaanse gelaatstrekken vertrouwd door zijn vele bezoeken aan het Koloniaal Museum in Tervuren bij Brussel. Van 1914 tot 1918 komt Jespers los van de invloed van zijn voorbeelden en maakte hij een kubistische periode door. In de twintiger jaren werd hij een belangrijk exponent van het expressionisme. In zijn expressionistische tijd maakte hij bij voorkeur gebruik van taille directe en hebben zijn beelden streng gesloten vormen. Later keerde hij terug tot een zich meer met de natuur verzoenende vormgeving. De vormen worden ronder en zachter. Hij streefde naar eenvoud, soberheid en monumentaliteit.

 

 

 

 

De boer, ca 1935

 

 

 


 

Jabbeke, België    Huis ‘De Vier Winden’

 

Foto’s: juni 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Permeke in Jabbeke