Liggend naakt

 

 

 

 

 

 

 

 

Liggende naakte vrouw door Constant Permeke, 1947

 

 

 

 

Van de gietvorm van ‘Liggend naakt’ werd in 1987 een nieuw afgietsel gemaakt, Permeke had het origineel vernietigd. Het beeld is het prototype van het beeld dat Permeke later maakte voor het graf van zijn vrouw.

 

 

 

                          

 

 

Marie Delaere, de vrouw van Permeke overleed in 1948 na een langdurige ziekte. Het raakte Permeke diep. Hij schilderde de emotie van zich af met het doek ‘Het afscheid’. Hij beeldt zichzelf daarop af als een donkere verslagen gedaante naast het sterfbed van zijn vrouw Marietje, zij baadt in een hemels licht.

 

Ze werd begraven op het dorpskerkhof aan de noordkant van de kerk. Het volgende jaar maakte Permeke een beeld voor het graf. Het bestond uit een liggende naakte vrouw. Dat ‘Naakt als liggend grafbeeld’ lijkt sterk op de ‘Liggende naakte vrouw’ uit 1947, zij het dat de armen gestrekt langs het lichaam liggen. Maar het grafbeeld werd door de pastoor geweigerd, Permeke liet vervolgens een sculptuur van Georges Minne plaatsen. In 1952 werd de kunstenaar zijn vrouw begraven.

 

 

 

                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Constant Permeke (België, 1886-1952)

 

Wikipedia

 

Permeke wordt beschouwd als de hoofdfiguur van het Vlaams Expressionisme. Zijn figuratieve schilderingen zijn gebaseerd op het vissersbestaan en het landelijk leven rondom hem, maar tonen een vervormde expressieve werkelijkheid. Zijn huis ‘De Vier Winden’ in Jabbeke West Vlaanderen is ingericht als museum en daar bevinden zich ook bijna al zijn sculpturale werken.

 

 

 

 

 

 

 


 

Jabbeke, België    Huis ‘De Vier Winden’

 

Foto’s: juni 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Permeke in Jabbeke