Landarbeiders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landarbeider door Johan Polet, 1927

 

                                          gips

 

 

 

                                                                             Landarbeider, 1927; brons

 

 

 

 

Handgebaar

 

De arbeider maakt een specifiek hand-armgebaar: twee gestrekte vingers van de rechterhand, de middel- en ringvinger tegen elkaar, raken de schouder aan van de linkerarm die neerhangt met de handpalm naar buiten. Het betekent .. ?  Het lijkt een katholiek handgebaar of het toont een zenuwaandoening: een Ulnar claw (Wikipedia) of misschien ‘The hand of benediction’ / ‘Preacher’s hand’.

 

        

 

                        1925                                                  1927                                                    1931                   

 

        

 

                         1935                                                 1938                                                    ca 1955-60

 

Hetzelfde handgebaar liet Polet terugkeren in andere mannenbeelden: een textielarbeider, Domela Nieuwenhuis (linkerhand), Karel de Grote, Hugo de Groot en een tuinder. Het handgebaar lijkt een soort handtekening.

 

 

Ook Leonardo da Vinci had mogelijk op latere leeftijd last van de aandoening.

Detail van een portret van Da Vinci door (toegekend aan) Giovanni Ambrogio Figino

 

 

Antonio de Beatis, een assistent van een kardinaal, bezocht Da Vinci in 1517 en schreef in zijn dagboek:

 

"One cannot indeed expect any more good work from him as a certain paralysis has crippled his right hand... And although Messer Leonardo can no longer paint with the sweetness which was peculiar to him, he can still design and instruct others."

 

 

Rechts: detail van ‘Salvator Mundi’ uit het atelier van Da Vinci, ca 1500. De Jezus-figuur toont het katholieke handgebaar

   

 

               

 

 

 

 

 

                                Landarbeidster, 1927; gips

 

 

 

 

                                                                 Landarbeidster, 1927; brons

 

                                     De vrouw laat haar hand op de buik rusten, is ze zwanger?

 

Primitief

 

In een gesprek met Het Vaderland, 26 maart 1925, zei Polet: “Waarvoor moet er eigenlijk in Holland een beeldhouwkunst zijn? ’t Is heel aardig, dat sommigen van ons door de stad en zoo aan het werk gezet worden; maar je hebt dikwijls den indruk dat het voor ’t publiek zelf niet erg noodig is, en dat Holland op die manier nog beeldhouwkundiger schijnt dan ’t is, zoo van buiten aangeplakt beeldhouwkundig.

Ik heb nu die Industrie-arbeider gemaakt. Maar, als je nou werkelijk een arbeider wilt zien, dan moet je toch naar de groote mijnstreken en industrie-districten waar het menschelijk conflict veel grooter is. Holland is per slot een moeras. Ik zou het liefst ergens in Duitschland werken, denk ik, of misschien in Rusland, waar ze nog heelemaal primitief zijn.”

 

 


 

Johan Polet (1894-1971)

 

Wikipedia         

 

 

                   

 

                                                            Groot Nederland, 15 augustus 1943; door Nico de Haas

 

 

 


 

Tentoonstelling Johan Polet | beeldhouwer  in Museum MORE, Gorssel; herfst-winter 2018

 

Foto’s: oktober 2018

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Johan Polet