Vrouwen-torso Torso door Johan Polet, ca 1919
tufsteen Torso’s met hoofd Rodin was de eerste beeldhouwer die een deel van het lichaam
als compleet beeld presenteerde, Maillol en Brancusi namen deze innovatie
snel over. Rodin: “Een goed gemaakt torso bevat het hele leven, men voegt er
niets aan toe door er armen en benen aan te zetten. [..] Kunst is geen opeenstapeling van figuren en
ingewikkelde gebaren, maar een wel doordachte en goedgevormde cel.” Rodin exposeerde in 1899 in Amsterdam en Den Haag, maar het duurde nog een twintig jaar voor ook hier torso’s zelfstandige beelden werden. John Raedecker en Johan Polet liepen daarin voorop. De eerste torso’s van Nederlandse beeldhouwers hadden wel een hoofd (waren daarmee eigenlijk bustes), pas in de jaren dertig verdwijnen ook de hoofden.
Foto’s uit het januari 1920
nummer van het tijdschrift Wendingen Hélène Kröller-Müller kocht de torso, het
werd in 1949 op Sonsbeek tentoongesteld
Groot Nederland, 15 augustus 1943 Medusahaar Uit de Telegraaf van 6 februari 1921: “Terwijl
Hildo Krop op de eerste tentoonstelling [van
de Nederlandsche Kring van Beeldhouwers] de leiding van de jongeren had,
domineert thans ongetwijfeld Joh. Polet, een jong beeldhouwer, - wiens
verdere ontwikkelingsgang men met hooggespannen verwachtingen kan volgen, -
met een vrouwetors, met groote technische vaardigheid in tufsteen uitgehouwen
en met een masker (zelfportret) in Ilpenheimer steen. Vooral het straffe
naakt is van een Latijnsch aandoende vormvolmaaktheid (alleen tegen de
oplossing van het in volle zwaaien los hangende Medusahaar zou men
bedenkingen kunnen aanvoeren).” Kunstcriticus Kasper
Niehaus, zelf kunstenaar, schreef dit commentaar. Niehaus bleef
bewonderaar van Polet, ging op atelierbezoek, schreef lovende stukken en
exposeerde samen met de beeldhouwer. Johan Polet (1894-1971) Tentoonstelling Johan Polet | beeldhouwer in Museum MORE, Gorssel; herfst-winter 2018 Foto’s: oktober 2018 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |