Aarde en Water

 

 

 

 

 

 

†††††††††††

 

 

Aarde en Waterdoor Nic Jonk, 1976

 

 

Openingsgeschenk

 

Met een kerkenruil ging het cultureel centrum De Koepelkerk op de Kaasmarkt over in handen van de katholieke parochie en kwam de Nicolaaskerk ter beschikking. De kerk werd afgebroken en op de fundamenten en draagmuren is De Purmaryn gebouwd. In 1990 werd het nieuwe theater opgeleverd.

 

Tijdens de openingsceremonie van de Purmaryn ontving de wethouder een telegram van minister díAncona van WVC met de felicitaties en de aanbieding van het sculptuur van Nic Jonk voor het theater. De minister wilde met het geschenk de waarde van De Purmaryn voor de stad benadrukken.

 

 

††††††††††††††††††††††††††††††††† Aangeboden door het ministerie van W.V.C. 1990

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††

 

 

 

Een gelijk beeld staat in Emmen (1988)en Heerhugowaard (1980)

 

Het beeld Water en Zon van dezelfde beeldhouwer staat in het Vrijheidsplantsoen (Purmer Zuid)

 

 


 

Nic Jonk (1928-1994)

Na een opleiding in het reklamevak, gevolgd door avondlessen aan de Kunstnijverheidsschool te Amsterdam en een opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam, vestigde Nic Jonk zich in 1956 als zelfstandig beeldend kunstenaar te Amsterdam. Om in deze beginperiode in zijn onderhoud te voorzien, werkt Jonk tot 1975 als docent o/a op de Koninklijke Academie te 's-Hertogenbosch, Ateliers '63 te Haarlem, en de Rietveldakademie te Amsterdam, in 1965 verhuist Nic Jonk met zijn gezin naar Grootschermer, waar hij gaat werken in wat later het 'Nic Jonk Museum' zal gaan worden.

 

 

 

†††††††††††††††††††††

 

 

 

Werkwijze

 

Jonk maakte zijn beelden volgens een bepaald concept. Eerst tekende hij kleine krabbels op een blocnote die voor niemand leesbaar zijn. De tweede fase bestond uit een mini-beeldje van was, waarbij alleen de grote vormen werden uitgewerkt. Vervolgens kwam er een groter en meer uitgewerkt model van klei. Tijdens het werken met klei stond Jonk het meest open voor inspiratie, ook al wist hij al hoe het beeld eruit komt te zien. Daarnaast was Jonk vooral gevoelig voor licht: de partijen die licht vangen, woog hij af tegen de schaduwpartijen. Bovendien wilde hij de negatieve vorm (de holte in het beeld) verantwoorden en als er meerdere zijn, ze tegen elkaar afwegen. In de vierde fase (het vertalen van het gipsmodel op ware grootte) maakte Jonk weinig ingrijpende correcties.

 

Nic Jonk dankt zijn bekendheid vooral aan zijn bronzen van mens- en dierfiguren. Vaak hebben ze een mythologisch thema, in andere gevallen zijn ze direct aan de natuur ontleend. De werken zijn voluptueus en sierlijk tegelijk en hebben een zowel krachtige als  gracieuze uitstraling. Zo'n 200 marktpleinen, straten en parken in Nederland worden gesierd met een beeld van Nic Jonk. Ook op openbare plekken in de Verenigde Staten, ItaliŽ, Duitsland en BelgiŽ staan werken van deze Nederlandse beeldhouwer.

 

www.beeldentuinnicjonk.nl

 

 

 

 

†††††††††††††††††††††††

 

 

 

 


 

Waagplein, Purmerend

 

Fotoís: januari 2006, juli 2009

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Purmerend