Telefoongesprek

Het automatische telefoongesprek,
1950 (mogelijk door Cephas Stauthamer?)

|
Percentage-regeling
De telefooncentrale in
Purmerend is gebouwd in 1940-41 en uitgebreid in 1960. De centrale heeft
het adres Beukenstraat 2, maar het reliëf is aangebracht in de kop van het
gebouw in de Esdoornstraat. De oorlog hield de automatisering tegen en
ondanks het nieuwe gebouw bleven de aansluitingen handmatig tot stand
gebracht worden in de centrale in het voormalig postkantoor hoek
Herengracht / Emmakade.
Vanaf 1938 hanteerde de PTT
de percentage-regeling voor kunstopdrachten, 1,5 - 2 procent van de
bouwkosten moest besteed worden aan een kunstopdracht. De
Rijksgebouwendienst had de beslissingsbevoegdheid wat betreft de keuze van
de kunstenaar. Mogelijk is het relief bij de bouw aangebracht.
Het tafereel laat een vrouw
zien die op het punt staat de telefoon op te nemen, de kat en de vaas met
bloemen tekenen de huiselijke sfeer. De man staat in een zakelijker
achtergrond te wachten tot de telefoon opgenomen wordt. ‘Schat, het wordt
vanavond weer wat later’.
|

|
|

|
Automatisering telefoon
Het is ook mogelijk dat het
reliëf niet bij de bouw is aangebracht, maar in 1950 toen de centrale
geautomatiseerd werd. Zonder tussenkomst van ‘de telefoonjuffrouw’ was
vanaf dat moment verbinding te maken. Dat fenomeen lijkt het reliëf ook uit
te beelden. Maar in de krantenberichten over de automatisering wordt het
reliëf niet genoemd.
berichten uit
de
Noordhollandse Courant van 20 en 23 oktober 1950

|
Kabel eigenhandig doorknippen
De automatisering verliep gefaseerd. De abonnees hadden
een tijdlang twee telefoontoestellen: één met slinger, de ander met
draaischijf. Toen de volledige automatisering werd doorgevoerd, moesten zij
persoonlijk de kabel van het slingertoestel doorknippen. Het aantal
abonnees was in 1950 zeshonderd.
bron: de Noordhollandse Courant van 10 oktober 1981
|



Esdoornstraat / Beukenstraat, Purmerend
Foto’s: november 2009, april 2010

Startpagina Buitenbeeldinbeeld
Buitenbeelden in Purmerend
|