Wombtomb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wombtomb door Ferdi Jansen, 1968

 

 

 

 

 

Hortisculpturen

 

De kunstenares maakte gelaste sieraden tot zij het in 1965 vanwege ziekte het lange tijd rustig aan moest doen. Ze stapte over op naald en draad en maakte grote fantasie-bloemen die later ook - door gelaste geraamtes - rechtop konden staan. Ze was geïnspireerd door een reis door Mexico dat jaar, ze raakte er onder de indruk van de rijke ornamentiek. Al doende creëerde ze een fantastische tuin vol planten, groeisels en wezens zoals een enorme libelle van stof. Het worden Hortisculpturen genoemd, het geheel een ‘wondertuin van zachte plastieken’. Ferdi: “Mijn ontwerpen zijn niet specifiek vrouwlijk. Ik ben een vrouw, dus maak ik wat een man misschien niet zou maken. Er bestaat geen vrouwelijke kunst. Er bestaat alleen kunst van vrouwen. Toen ik nog laste maakte ik toch ook geen mannelijke kunst.” (citaat uit De Tijd, 30 april 1968).

 

 

                                                 

                                                                                                                                                                 Foto: Ad Petersen

 

Sex

 

Sommige hortisculpturen waren geïnspireerd op opengesneden vruchten en daarmee kwamen ook erotische elementen in haar werk. Meeldraden, stampers en vruchtlichamen kregen een menselijk aspect.

Ook uit De Tijd: “Er zijn mensen die zeggen dat het een vrouw niet past om zo openlijk dingen in een museum te zetten die met sex te maken hebben. Waarom niet. Dat is toch geen privé-terrein voor de man. Je kunt toch zo vertouwd zijn met dat onderwerp dat je er afstand van kan nemen en er grapjes mee kunt maken zoals die tomben en die bloemen.”

 

Een jaar voor haar dood maakt Ferdi Jansen  - ook bekend onder haar getrouwde naam Ferdi Tajiri – een doodskist in de vorm van haar lichaam. De kist is gevoerd met bont en in de deksel zit een opening in de vorm van een vagina. Het maakt de lijkkist ook tot baarmoeder. Zowel (of uitsluitend?) het leven voor de geboorte als na de dood is veilig en comfortabel lijkt de boodschap.

 

 

 

                           

 

                                 Nieuwsblad van het Noorden, 11 mei 1968

 

                   

 

 

                                                          Het Rijksmuseum heeft het werk in 2012 aangekocht van der erven Tajiri

 

 

 


 

Ferdina Jansen  (1927-1969)

 

Ferdi Jansen werd in Arnhem geboren en trok in 1950 naar Parijs waar ze lessen nam bij Ossip Zadkine. Ze leerde er de kunstenaar Shinkichi Tajiri kennen en ze trouwden. Midden jaren vijftig vestigde het paar zich in Amsterdam en in 1962 in Baarlo (L).

 

In 1969 werd de kunstenares levenloos aangetroffen in bad. Ze stierf -schreef haar echtgenoot Shinkichi Tajiri- “wrestling with dimensions greater than herself” en “haar bloemen werden groter, alsmaar groter en zo ook haar problemen”. De Tijd: “Wie de vroege foto’s ziet kan niet of nauwelijks begrijpen hoe in dat plastische kopje het leven zo kort en intensief zou opbranden.” Op haar graf plaatste Tajiri een vierknopenbeeld als symbool van de verbondenheid van het gezin en in haar memorie maakte hij een gedenkboek in een eigen gedrukte uitgave van 500 exemplaren.

 

 

                                                                       

 

 

 

 


 

Rijksmuseum Amsterdam

 

Foto’s: juli 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Rijksmuseum