In de pot Galatea in een gemouleerde kom door Auguste Rodin, ca 1895-1905 naar oud Boeotisch vaatwerk
Assemblage: vrouwelijk torso met hoofd van een Slavische vrouw, in
aardewerk, 1895-1910 Something
old, something new Rodin verzamelde
oude beelden en antiquiteiten, de -vaak gefragmenteerde- beelden waren een
bron van inspiratie. Ook maakte hij afgietsels van antieke vazen om in zijn
composities te verwerken. Vanaf 1895 gebruikte Rodin authentieke potjes en
vaasjes in een serie werken waarin hij het antieke aardewerk combineerde met
kleine figuurtjes waarvan de onderdelen gemaakt werden met een mal. Sommige
figuren lijken ontspannen in hun pot te zitten andere schijnen er klem in te
zitten of er uit te klimmen. Assemblage: zittend
vrouwelijk naakt in een antieke bokaal, na 1895 Het
Museum Rodin: The collection of antiques can thus be regarded as a collection
“in progress”. It did not simply gratify an obsessive desire to possess a rare
object; it was not only a major source of inspiration for Rodin, but also, in
his vase-and-figure assemblages, constituted the very substance of creation
and artistic innovation. It thus played
a full role in Rodin’s working method, based on extracting the autonomous
fragment from the heart of a figure and exploiting its expressive qualities. Auguste Rodin (Fr. 1840-1917)
Assemblage: vrouwelijke figuur en golf in aardewerk, ca 1903 maquette voor ‘De kleine
waternimf’ Tentoonstelling ‘Rodin, Genius at work’ in het Groningermuseum, 2016-2017 Foto’s: februari 2017 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |