In de pot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Galatea in een gemouleerde kom door Auguste Rodin, ca 1895-1905

 

                                      naar oud Boeotisch vaatwerk

 

 

 

 

       Assemblage: vrouwelijk torso met hoofd van een Slavische vrouw, in aardewerk, 1895-1910

 

 

 

 

 

 

Something old, something new

 

Rodin verzamelde oude beelden en antiquiteiten, de -vaak gefragmenteerde- beelden waren een bron van inspiratie. Ook maakte hij afgietsels van antieke vazen om in zijn composities te verwerken. Vanaf 1895 gebruikte Rodin authentieke potjes en vaasjes in een serie werken waarin hij het antieke aardewerk combineerde met kleine figuurtjes waarvan de onderdelen gemaakt werden met een mal. Sommige figuren lijken ontspannen in hun pot te zitten andere schijnen er klem in te zitten of er uit te klimmen.

 

 

 

 

                                                 Assemblage: zittend vrouwelijk naakt in een antieke bokaal, na 1895

 

 

 

 

 

 

Het Museum Rodin: The collection of antiques can thus be regarded as a collection “in progress”. It did not simply gratify an obsessive desire to possess a rare object; it was not only a major source of inspiration for Rodin, but also, in his vase-and-figure assemblages, constituted the very substance of creation and artistic innovation.

 

It thus played a full role in Rodin’s working method, based on extracting the autonomous fragment from the heart of a figure and exploiting its expressive qualities.

 

 

 


 

Auguste Rodin (Fr. 1840-1917)

 

Wikipedia

 

 

 

                                                            Assemblage: vrouwelijke figuur en golf in aardewerk, ca 1903

             maquette voor ‘De kleine waternimf’

 

 

 


 

Tentoonstelling ‘Rodin, Genius at work’ in het Groningermuseum, 2016-2017

 

Foto’s: februari 2017

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Auguste Rodin