Uit de kom Assemblage: vrouwelijk naakt met hoofd van Slavische vrouw, op een amfora van albast door Auguste Rodin, 1890-1917 Assemblage:
vrouwelijk naakt knielend op een gemouleerde kom, 1895-1905 Something
old, something new Rodin verzamelde oude
beelden en antiquiteiten, de -vaak gefragmenteerde- beelden waren een bron
van inspiratie. Ook maakte hij afgietsels van antieke vazen om in zijn
composities te verwerken. Vanaf 1895 gebruikte Rodin authentieke potjes en
vaasjes in een serie werken waarin hij het antieke aardewerk combineerde met
kleine figuurtjes waarvan de onderdelen gemaakt werden met een mal. Sommige
figuren lijken ontspannen in hun pot te zitten andere schijnen er klem in te
zitten of er uit te klimmen. Assemblage:
staand naakt in antieke pot op drie pootjes, 1895-1905 Het
Museum Rodin: The collection of antiques can thus be regarded as a collection
“in progress”. It did not simply gratify an obsessive desire to possess a
rare object; it was not only a major source of inspiration for Rodin, but
also, in his vase-and-figure assemblages, constituted the very substance of
creation and artistic innovation. It thus
played a full role in Rodin’s working method, based on extracting the
autonomous fragment from the heart of a figure and exploiting its expressive
qualities. Auguste Rodin (Fr. 1840-1917)
Assemblage: vrouwelijk naakt met hoofd van een Slavische vrouw uit een
vaas verrijzend, ca 1900 Tentoonstelling ‘Rodin, Genius at work’ in het Groningermuseum, 2016-2017 Foto’s: februari 2017 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |