K#thoek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bloody angle door Carl Andre, 1985

 

 

Brancusi

 

Uitspraken van Carl Andre in de NRC van 17 november 1978: “Ik ben misschien helemaal gek, maar ik zie mijn werk in de lijn van Berini, Rodin, Brancusi, en dan zet ik mijn naam aan het einde van dat rijtje.”

 

“De sokkels van het beeldhouwwerk van Brancusi zijn inderdaad zeer opvallende gegevens, maar voor mij hebben die sokkels nooit een belangrijke rol gespeeld. [..] Mij interesseerde veel meer de vertikale beweging van Brancusi, zijn gebruik van de zuil. Die ‘Eindeloze zuil’ die Brancusi in Roemenië heeft opgericht, was voor mij de grote uitdaging. Maar toen ik eenmaal een zekere afstand tot Brancusi had genomen, kon ik in principe iedere richting gaan gebruiken.

 

Hout vormde voor Brancusi een uitdaging, voor mij geldt hetzelfde. Maar ik had al snel begrepen dat ik geen bewerker van hout ben. Liever dan het te bewerken, legde ik stukken hout in bepaalde combinaties bij elkaar, zoals Brancusi in zijn werk vaak allerlei elementen met elkaar in verbinding brengt.”

 

 

 

 

 

 

Priemgetallen

 

Carl Andre heeft een grote voorkeur voor priemgetallen, getallen die alleen door zichzelf (en door 1) deelbaar zijn. Dit werk heeft 19 staanders, 19 is een priemgetal. In 1974 maakte hij het werk ‘Twenty-Third Steel Cardinal’, 23 is een priemgetal; Palisade uit 1976 bestaat uit dertien staanders, 13 is een priemgetal; ‘97 Steel line for Prof. Laudois’ dateert van 1977, 97 is een priemgetal. Philemon en Baucis uit 1981 zijn ieder opgebouwd uit zeven balken, 7 is een priemgetal en het werk ‘43 Roaring forty’ uit 1988 bestaat uit drieënveertig tegels, 43 is een priemgetal.

 

In 1991 maakte Andre zijn liefde voor priemgetallen kenbaar met de titel van het werk ‘First six primes’, de eerste zes priemgetallen.

 

 

 

 

 

 

Vorm en materiaal

 

Andre’s sculpturen bestaan uit een systematische ordening van ruwe materialen. Zijn werk, zegt hij, is niet een ingreep in het materiaal, maar een ingreep in de ruimte. Hij nam gestandaardiseerde houten balken of koperen platen en stapelde ze op of legde ze naast elkaar op de grond. Daarom heeft hij nooit een atelier gehad, hij bestelde de houtblokken, de platen, de bakstenen bij leveranciers en arrangeerde de gelijke delen ter plekke.

 

Andre bouwde zijn werken op zonder de bouwstenen, de onderdelen, aan elkaar vast te maken. Daarbij hield hij de menselijke maat. De onderdelen zijn (vrijwel) altijd door één persoon te hanteren. ‘Bloody angle’ is opgebouwd uit blokken cederhout, een lichte houtsoort. Met het werk benadrukt hij een anders onopvallende hoek van een museumzaal.

 

 

 


 

Carl Andre (VS, 1935)

 

Wikipedia

 

Carl Andre hoorde tot de minimalisten, op hun werk is het motto van toepassing ‘je ziet wat je ziet’ ofwel ‘what you see is what you get’. Het ging om de vorm van het kunstwerk, er was geen inhoud. Later noemde Andre zich ‘matterist’, het ging om het materiaal waar hij mee werkte, niet alleen om de vorm.

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum Amsterdam

 

Foto’s:  juli 2015

 

 

Startpagina

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam