Brandweerman

 

 

 

 

                                                                              

 

 

 

 

De wilde brandweerman door Karel Appel, 1947

 

 

Rudi Fuchs in 1998 over het vroege beeldhouwwerk van Karel Appel: “In het begin, eind jaren veertig, boeide hem de techniek van de assemblage: het verrassende en poëtische verbinden van verschillende materialen (gevonden voorwerpen), kleuren en gewichten. De kleine, vroege werken hebben de lichtheid van tekeningen: lijnen en kleuren die in de ruimte dansen – en nauwelijks op de grond staan.”

 

 

 

                             Achtergrond: Barricade door Constant Nieuwenhuys, 1949

 

 

 


 

Karel Appel (1921-2006)

 

 

Kapperszoon Karel Christiaan Appel, geboren in de Amsterdamse Dapperbuurt, werd vlak voor de oorlog het huis uitgestuurd omdat hij wilde gaan schilderen. Appel meldde zich in 1940 aan bij de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, waar hij Constant en Corneille ontmoette. Dat leidde in 1948 tot de oprichting van de Nederlandse Experimentele Groep en later van CoBrA - genoemd naar de steden Copenhagen, Brussel en Amsterdam -.

 

Naast Appel bestond deze groep onder andere uit Corneille, de Belgen Dotremont en Noiret en de Deense kunstenaar Asger Jorn. CoBrA vernieuwde de schilderkunst drastisch.

 

Appel schilderde en beeldhouwde en begon te experimenteren met collages van gevonden voorwerpen. Hij ontwikkelde vanuit het zogenoemde primivistisch expressionisme van CoBrA een vorm van ‘action painting’ met figuratieve elementen. Zijn bekendheid groeide tot ver over de landsgrenzen.

 

 

                        Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: januari 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam