Staalstraat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twenty-Third Steel Cardinal door Carl Andre, 1974

 

23 vierkante stalen platen doodlopend op de plint

Cardinal Steel is een staalleverancier : “providing commercial, residential and industrial steel”

 

 

 

 

 

 

Brancusi

 

Uitspraken van Carl Andre in de NRC van 17 november 1978: “Ik ben misschien helemaal gek, maar ik zie mijn werk in de lijn van Berini, Rodin, Brancusi, en dan zet ik mijn naam aan het einde van dat rijtje.”

 

“De sokkels van het beeldhouwwerk van Brancusi zijn inderdaad zeer opvallende gegevens, maar voor mij hebben die sokkels nooit een belangrijke rol gespeeld. [..] Mij interesseerde veel meer de vertikale beweging van Brancusi, zijn gebruik van de zuil. Die ‘Eindeloze zuil’ die Brancusi in Roemenië heeft opgericht, was voor mij de grote uitdaging. Maar toen ik eenmaal een zekere afstand tot Brancusi had genomen, kon ik in principe iedere richting gaan gebruiken.

 

 

 

 

Andre: “A man climbs a mountain because it is there. A man makes a work of art because it is not there”

 

 

Priemgetallen

 

Carl Andre heeft een grote voorkeur voor priemgetallen, getallen die alleen door zichzelf (en door 1) deelbaar zijn. Dit werk heeft drieëntwintig tegels, 23 is een priemgetal. Palisade uit 1976 bestaat uit dertien staanders, 13 is een priemgetal; ‘97 Steel line for Prof. Laudois’ dateert van 1977, 97 is een priemgetal. Philemon en Baucis uit 1981 zijn ieder opgebouwd uit zeven balken, 7 is een priemgetal; ‘Bloody angle’ uit 1985 heeft negentien staanders, 19 is een priemgetal en het werk ‘43 Roaring forty’ uit 1988 bestaat uit drieënveertig tegels, 43 is een priemgetal.

 

In 1991 maakte Andre zijn liefde voor priemgetallen kenbaar met de titel van het werk ‘First six primes’, de eerste zes priemgetallen.

 

 

 

 

 

 

A-hiërarchisch

 

Mijn idee van sculptuur is een weg, zei Carl Andre ooit in een interview. Je reist er overheen, of erlangs. Hij benadrukte dat er niet één standpunt is van waaruit je de weg kan overzien, er is alleen een bewegend standpunt omdat je de weg volgt. En terwijl je hem volgt, verdwijnt hij in de verte, in de oneindigheid. Sculptuur, zei Andre, moet een oneindig gezichtspunt hebben.

 

Andre’s werken bestaan vrijwel altijd uit installates van identieke elementen; soms losjes maar meestal in strenge geometrische ordeningen. Carl Andre bedacht het woord 'clastic' voor zijn werk, van het Griekse 'klastos', dat gebroken betekent. Het verwijst in de geologie naar een laag van gebroken stenen. Bij Andre worden de 'gebroken stenen' weer samengevoegd tot een groter geheel. Maar lijmen of lassen komt er niet aan te pas. Niet één onderdeel is belangrijker dan een ander onderdeel, de delen verschillen niet in materiaal of afmeting, het zijn a-hiërarchisch opgebouwde sculpturen.

 

 

 

 

                                                                 op de achtergrond: Number 88 Black/Black/Blue/Violet door Bob Law, 1974

 

 

 


 

Carl Andre (VS, 1935)

 

Wikipedia

 

Carl Andre hoorde tot de minimalisten, op hun werk is het motto van toepassing ‘je ziet wat je ziet’ ofwel ‘what you see is what you get’. Het ging om de vorm van het kunstwerk, er was geen inhoud. Later noemde Andre zich ‘matterist’, het ging om het materiaal waar hij mee werkte, niet alleen om de vorm.

 

Vorm en materiaal

 

Andre’s sculpturen bestaan uit een systematische ordening van ruwe materialen. Zijn werk, zei hij, is niet een ingreep in het materiaal, maar een ingreep in de ruimte. Hij nam gestandaardiseerde houten balken of koperen of loden platen en stapelde ze op of legde ze naast elkaar op de grond. Daarom heeft hij nooit een atelier gehad, hij bestelde de houtblokken, de platen, de bakstenen bij leveranciers en arrangeerde de gelijke delen ter plekke.

 

Andre bouwde zijn werken op zonder de bouwstenen, de onderdelen, aan elkaar vast te maken. Daarbij hield hij de menselijke maat. De onderdelen zijn (vrijwel) altijd door één persoon te hanteren.

 

 

 


 

Stedelijk Museum Amsterdam

 

Foto’s:  juni 2013

 

 

Startpagina

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam