b

 

Zacht gereedschap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soft ladder, hammer, saw and bucket door Claes Oldenburg, 1967

 

 

 

 

 

Denaturaliseren

 

Oldenburg verdiepte zich in het verschil tussen realiteit en weergave van de realiteit en deed dat door te variëren met materiaal en schaal. Een object bestaat bij de gratie van het gebruikte materiaal en de omvang. Vervang het materiaal voor iets anders of verveelvoudig de grootte en er is een ander object, een niet meer functioneel, een gedenaturaliseerd object. Zo ontstonden zijn zachte en reuzen-sculpturen.

 

Oldenburg: “I found that by interpreting ordinarily hard surfaces as being soft, I arrived at a new kind of sculpture and a stock of new symbols. [..] The possibility of movement in soft sculpture, its resistence to any fixed position, its life, all stand in relation to the idea of time and change.”

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Claes Oldenburg  (1929)

 

Wikipedia Oldenburg

 

Claes Oldenburg wordt de koning van de Amerikaanse pop-art genoemd, hij legde de dingen om hem heen onder een vergrootglas. Uit een oud manifest van Oldenburg: 'Ik ben voor kunst die zich vermengt met de rotzooi van alledag en er bovenop weer uitkomt.'

 

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: januari 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam