Volle zak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Empaquetage sur table door Christo, 1963

 

                                 Pakket op tafel

 

 

 

 

 

 

Nieuwe identiteit

 

Waarom verpakken Christo en zijn (inmiddels overleden) vrouw voorwerpen en gebouwen?  Op hun website staat het volgende antwoord:

 

When Christo began to wrap objects in 1958, he used everyday objects such as shoes, telephones and empty paint cans to make his sculptures. Once wrapped, the objects would take on a new identity. By wrapping them, he would reveal some of the most basic features and proportions of the object by concealing the actual item. Christo and Jeanne-Claude later expanded this idea in projects such as The Pont Neuf Wrapped and the Wrapped Reichstag, but on a much larger scale. While the intricate details of the structures are hidden, the essence of the structures are revealed all the while making the imposing and solid structure seem airy and nomadic.

 

 

 

 

 

 

 


 

Christo (1935)

 

Christo Vladimirov Javacheff werd in 1935 geboren in Bulgarije. Hij kreeg zijn artistieke opleiding aan de kunstacademie van Sofia. In 1957 vluchtte hij via Oostenrijk en Zwitserland naar Parijs, daar maakte hij in 1958 zijn eerste inpak-kunstwerk. Dat jaar ontmoette hij ook Jeanne-Claude de Guillebon waarmee hij vier jaar later trouwde. Met haar vormde hij een kunstenaarsduo. In 1964 verhuisde het echtpaar naar de VS

 

Wikipedia           www.christojeanneclaude.net

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: juni 2016

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam