Experiment

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee kegels met groene verbinding door Jan Dibbets, 1968

 

 

 

 

 

 

Radicale keuze voor fotografie

 

Jan Dibbets houdt zich voornamelijk bezig met fotografie, aan het begin van carrière was hij schilder. In twee reportages over zijn werk (Hollandse Meesters, 2011 en Kunstuur, 2014) waarin Dibbets zelf vertelt, gaat het vrijwel uitsluitend over fotografisch werk.

 

In Hollandse Meesters, 2011: “Veertig jaar geleden [..] ik had geneens een camera. Mijn zusje had dat lullige cameraatje waarin je bovenin kon kijken. Ik pakte dat ding zelf een keer vast en zag alles zo raar bewegen ..  Je ziet voor je ogen iets gebeuren wat niet strookt met wat jij denkt dat het had moeten zijn. Dat was een ‘aha-erlebnis’. Op dat moment realiseerde ik me, potverdomme, hier gebeurt iets wat voor mij essentieel is.”

 

In Kunstuur, 2014: “Ik vind fotografie zo …   zo erg ik het vond schilderen te moeten opgeven, zo gelukkig ben ik achteraf met mijn radicale keuze voor fotografie. Wat ik toen wel intuïtief aanvoelde: dit moet het worden, maarre, ik weet niet hoe, maar dat is juist zo interessant: dat onderzoek. Je hebt een onderwerp waarin bijna niks gebeurd is. Iedereen staat braaf te fotograferen, er zijn miljarden foto’s, de hele dag door, maar er is nauwelijks onderzoek. En dat onderzoek is juist wat het zo interessant maakt en dat wordt niet gedaan. Dat is mijn drive.”

 

 

 

 

 

de 3D-werken van Dibbets zijn uitstapjes binnen zijn oeuvre, experimenten

 

 

In 1967 ontmoette Dibbets Richard Long en onder diens invloed ontwikkelde hij projecten die speelden in de natuur. Ook maakte hij objecten van arme (‘Arte povera’) materialen als water, zand, gras en takkenbossen die hij combineerde met kunstmatige voorwerpen zoals neonbuizen. De kegels zijn gemaakt van papier-maché.

 

 

 

 

 

 

Experiment

 

Dibbets: “Iemand die probeert iets te maken, weet niet wat hij maakt. Dat is de essentie. Daarmee heb je een grens bereikt waar je niet overheen kan kijken. Ik kan mij niet voorstellen wat dat wat ik gemaakt heb, zou moeten voorstellen voor een ander. [..]  Als het geen experiment is, dan is het een product. En dat is toch iets anders dan de ziel van de kunst, die vraagt toch eigenlijk om uitproberen.”

 

 

 


 

Jan Dibbets (1941)

 

Wikipedia

 

De conceptueel kunstenaar Dibbets begon zijn loopbaan als abstact werkende schilder, maar in de jaren zestig probeerde hij andere disciplines uit, vooral fotografie. In 1969 nam hij deel aan de tentoonstelling ‘Op losse schroeven’ in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij groef de fundamenten van het gebouw bloot en noemde zijn graafwerk ‘Museumsokkel met vier hoeken van 90 graden’.

 

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: september 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam