Ellipsoïde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groen-zwart-gele ellipsoïde door Isa Genzken, 1981

 

 

Ruimtelijke lijnen

 

Isa Genzken is in de zeventiger jaren bekend geworden door haar meterslange speerachtige plastieken. Ze maakte van 1976 tot 1985 langgerekte ellipsoïden en hyperboloïden, driedimensionale wiskundige figuren. De tot 12 meter lange werken worden wel omschreven als lijnen of tekeningen die zich manifesteren in de ruimte.

 

De beelden werden ontwikkeld en uitgerekend op de computer, voor die tijd een heel geavanceerde methode. De uitvoering in gelijmd Abachi-hout was handwerk. Slecht één exemplaar (1981) is fabrieksmatig in epoxy uitgevoerd. Genzken: “but when it came back there was nothing there somehow. It was not like the ones that were made in the workshop.”

 

 

 

 

                                                                       op de achtergrond: Blue, Green, Red I door Ellsworth Kelly, 1964-65

                                                                                                                                        Black with white bar II door Ellsworth Kelly, 1971

 

 

 

Geen minimalisme

 

De ellipsoïden liggen zonder sokkel horizontaal, maar vanaf 1982 konden de hyperboloïden ook staan. De liggende geometrische figuren hebben verwantschap met het minimalistische horizontale werk van Carl Andre, maar ze hebben mede door het kleurgebruik individualiteit terwijl Andre zijn werk a-hierarchisch opbouwt.

 

Genzken: “That was always the thing with minimalism, there was no content allowed of course, but only the thing in the space, that was what Sol LeWitt was always about, and Carl Andre – it was all about avoiding content. I was always very interested in this, right from the beginning, especially with my “Ellipsoids”. They look like minimalism, but in the end there is a lot going on there.”

 

In 2016 vertelde Genzken dat ze destijds had bedacht dat haar kunstwerken mooier werden als ze weliswaar minimalistisch zouden ogen, maar toch ook aan meerdere dingen zouden doen denken. Zo vond ze bijvoorbeeld zelf dat in haar ellipsoïde en hyperbole werken schepen of fluiten gezien kunnen worden.

 

 

 

 

                                                                    op de achtergrond: Untitled. “Korean painting” door Jo Baer, 1963

 

 

 


 

Isa Genzken (1948)

 

Kunstbus               Wikipedia NL                     Wikipedia E

 

 

 


 

Het Stedelijk Museum, Amsterdam

 

Foto’s: november 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam