Collectezak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normal position door Georg Herold, 1988

 

 

Een onderbroek van verkoperd textiel hangt opgespannen in een vierkant frame alsof het een kerkelijke collectezak betreft waar het meeste gedoneerde geld direct doorheenvalt en verdwijnt.

 

 

 

 

 

Nuchter

 

Herold in 1993: “Ik haat het als dingen op een sokkel gezet worden of een aura krijgen dat ze gewoon niet hebben. In mijn werk doe ik een voorstel tot nuchter kijken, zonder dat je je enthousiasme en je nieuwsgierigheid verliest. Het moet mogelijk zijn om kunst op allerlei manieren tegelijk te bezien, ook op huis-tuin-en-keuken niveau. Zo wint ze aan dimensie.”

 

 

 

 

 

Achtergrond boven: ‘Mandelbrot? Fragen Sie mal meine Mutter! uit 1993, eveneens door Georg Herold.

Uit de info-tekst van het museum:

 

“Herold beweert graag dat zijn werk geen dieper liggende betekenissen heeft. Desalniettemin speelt hij vaak bewust met de titels van zijn werken. Zo ook in dit geval: enerzijds verwijst ‘Mandelbrot’ naar de moeder van de kunstenaar die op de vraag of ze in de oorlog amandelbroodjes gegeten zou hebben – als die er waren geweest – antwoordde: ‘Destijds zou het me ziek gemaakt hebben, maar ik heb er wel een paar gehaakt.’ Anderzijds verwijst ‘Mandelbrot’ naar de van oorsprong Poolse wiskundige Benoît Mandelbrot, werkzaam op het gebied van fractale meetkunde. Het middelste, donkere gedeelte van dit werk heeft waarschijnlijk niet toevallig de vorm van zo’n fractal, een zelfgelijkende geometrische figuur. “

 

 


 

Georg Herold (Duitsland, 1947)

 

Wikipedia

 

 

 

                                                                             achtergrond: Drei Häuser mit Schlitzen door Martin Kippenberger, 1985

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: juli 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam