Banaliteit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ushering in Banality door Jeff Konns, 1988

 

Bijnaam: ‘de big van Beeren’. Wim Beeren was destijds de directeur van het Stedelijk. De aankoop zorgde in 1989 voor grote beroering door de prijs (250.000 gulden) en het beeld zelf. Een commentaar: ‘Opgeblazen kitsch uit oma’s porseleinkast’. Enkele jaren later is het de publiekstrekker van het museum.

 

 

 

 

 

Banaal en optimistisch

 

Koons over het werk in een interview in de Haagse Post, december 1989: “Dat varken is een banaal, vanzelfsprekend en zeer herkenbaar beeld. Het schept geen afstand, creëert geen moeilijkheden, behalve misschien de vraag waar je het ook alweer eerder hebt gezien: op de TV, in een film of op een ansichtkaart uit Europa. Het is een vrolijk beschilderd houten beeldhouwwerk, je wilt het aanraken, je wordt er naar toegetrokken, het krijgt een haast religieuze geur. Het is optimistisch in hart en nieren, qua beeld, qua kleur, qua inhoud.”

 

 

 

              

 

 

 

 

                                               

 

 

 

 

                                                                                  

 

 

Barok

 

“De big staat in de traditie van de Barok, zoals al mijn werk, omdat het de behoeften van het publiek wil bevredigen. De Barok en de Rococo in de zeventiende en achttiende eeuw gaven de mensheid valse religiositeit, valse sentimentaliteit, valse erotiek, valse luxe en ga zo maar door. Daarna, met de Romantiek, begon de heerschappij van het subjectieve; toen ontstond de klasse der bohémiens die dachten dat hun eigen innerlijk voor de rest van de wereld van belang zou zijn. Postmoderne kunst beweegt zich weer in het objectieve, richt zich weer op de noden van de mens.”

 

Bourgeois en smaak

 

“Bij mijn Banality-show ging het mij erom schuld en schaamte te niet te doen. Het vertelde het publiek dat ze zichzelf konden zijn, hun smaak niet aan de overheersende kunstsmaak hoefden aan te passen. De tentoonstelling maakte de bourgeois bewust dat zij de nieuwe leidende klasse konden worden. Dat is mijn taak. Ik ben in dienst van de burgerij. Daarom gebruik ik herkenbare beelden, niet om het publiek af te schrikken of te shockeren. Net als in de Barok wil ik dat kunstenaars opnieuw de propagandamachinerie in handen krijgen. I want to be in control, anders neemt een andere industrie de macht van het beeld over, de amusementsindustrie of de reclame bijvoorbeeld. Dat wil ik voorkomen.”

 

 

 

 

 

 


 

Jeff Koons (VS, 1955)

 

www.jeffkoons.com

 

Kunstkanaal       Wikipedia NL            Wikipedia E

 

 

 

 

                                het werk heeft een oplage van 3

 

 

 


 

Stedelijk Museum Amsterdam

 

Foto’s: september 2012 en oktober 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam