Strak grillig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complex form # 70 door Sol LeWitt, 1989

 

 

 

 

 

Onregelmatigheid

 

In de jaren tachtig raakte LeWitt geinteresseerd in onregelmatige strukturen. Voor een werk in de serie Complex Forms schetste de kunstenaar eerst een twee-dimensionale polygoon (veelhoek) en plaatste daarbinnen her en der stippen. Daarna werd de schets driedimensionaal gemaakt, door die punten als pieken omhoog te brengen, de pieken werden uitgerekt tot verschillende hoogtes. De piekpunten dicteren ook de ribben van de vlakken waaruit de Ďbergení zijn opgebouwd. Met de Complex Forms introduceerde LeWitt onregelmatigheid in zijn eerder zo strakke werk.

 

 

 

 

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ††††achtergrond: Wall drawing # 1084, 2003

 

 

 

Het werk geeft, samen met de stralende achtergrond, een sterke associatie met een losgeraakte ijsberg

op Antarctica waar de gletjers smelten door de opwarming van de aarde en waar het gat in

de ozonlaag groter en groter wordt.

 

 

 


 

Sol LeWitt (1928-2007)

 

Wikipedia

 

Het werk van Lewitt wordt tot de stroming minimal art, onderdeel van de conceptuele kunst, gerekend. Bij minimal art ligt de nadruk op het idee, niet op de realisatie van het kunswerk. Het concept is belangrijker dan de uitvoering. Een uitspraak van Lewitt: "Banale ideeŽn kun je niet redden door een degelijke uitvoering, het is moeilijker om goede ideeŽn te verknallen."

 

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / MuseumpleinAmsterdam

 

Fotoís: september 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam