Huiskamerscene

 

 

 

 

 

 

 

 

Livingroom scene door Mark Manders, 2008

 

 

Zelfportret als gebouw

 

Het werk is een fragment uit het veelomvattende kunstwerk ‘Zelfportret als gebouw’ waar Manders sinds 1986 onafgebroken aan werkt. Het is een fictief gebouw dat voortdurend in verandering is, er heerst in Manders’ woorden een ‘situatie van veranderende stilstand’. In het gebouw kan hij zijn gedachten, tekeningen, sculpturen en installaties onderbrengen; zijn oeuvre is een opslagplaats van persoonlijke herinneringen.

 

 

 

 

 

 

Huiselijk geweld

 

De twee (vrijwel) identieke figuren met jaren zestig meubilair, verbeelden twee momenten in de tijd als twee stills uit een film. De momenten zijn bijna hetzelfde, maar het cruciale verschil is de stoel met gebroken rugleuning. Alsof er een moment met grof huiselijk geweld is gepasseerd. De gespleten jongensfiguur die getuige is geweest van de gebeurtenis verwijst daar ook naar, er is verscheurdheid. Hij moet zich op één been staande zien te houden in de situatie, een wankele positie.

 

“Mijn werk heeft met verlangen te maken”, zei Manders ooit, “al kan ik niet omschrijven wat verlangen is”.

 

 

 

 

 

 

Tijdloos

 

Voor het maken van zijn figuren maakt Manders gebruik van karakteristieken uit zoveel mogelijk culturen. Zo kunnen er Griekse, Etruskische, Egyptische en/of Aziatische trekken aanwezig zijn. Manders: “Mijn kunst moet los staan van de tijd. Ook al heb ik het nu gemaakt, het moet zich kunnen verhouden tot kunstwerken die duizenden jaren oud zijn of tot iets wat nog gemaakt moet worden. Ik voel me een soort tijdreiziger die beelden maakt die honderd, maar ook drieduizend jaar geleden gemaakt hadden kunnen zijn.”

 

 

 


 

Mark Manders (1968)

 

www.markmanders.org                      Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Boymans van Beuningen, Rotterrdam

 

Foto’s: december 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam