Mobieltje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z.t.  door Alexander Calder,  ca 1956

 

 

Mobile

 

Najaar 1931 maakte Calder zijn eerste beweeglijke, kinetische scuplturen, ze werden aangedreven door een motortje. Vriend Marcel Duchamp introduceerde daarvoor de naam mobile. In het Frans staat mobile zowel voor lichaam in beweging als voor drijfveer, motief. Al snel stopte Calder met de mechanische aandrijving om over te stappen op beweging die veroorzaakt wordt door luchtstromingen.

 

 

 

 

 

 

Balans

 

De kunstenaar was sterk geboeid door verscheidenheid en balans, hij schreef: “Ongelijksoortigheid in vorm, kleur, maat, gewicht en beweging maakt een compositie.” En: “Het is het ogenschijnlijke toeval dat tot orde leidt maar waarover de kunstenaar de feitelijke controle behoudt en waarmee hij een werk kan maken of verknoeien”.

 

 

 

 

                               Achtergrond: Composities door Bart van der Leck, 1918 en Georges Vantongerloo, 1937

 

 

 


 

Alexander Calder (1898–1976)

 

Calder werd in de VS geboren, zijn ouders waren kunstenaars. Als kind maakte hij al figuurtjes uit allerhande materialen maar toch koos hij in eerste instantie voor een ingenieursopleiding. Daarna trok hij naar de kunstacademie. In de jaren 1926-1933 woonde Calder in Parijs wat bepalend was voor zijn ontwikkeling als kunstenaar.

 

Eerst werkte Calder figuratief met metaaldraad waarbij beweging een steeds belangrijker element werd. Na een bezoek aan het strakke atelier van Mondriaan voltrok zich een ommekeer. Zijn werk werd abstract maar hij behield zijn passie voor beweging en evenwicht en verwerkte dat in zijn sculpturen. Calder maakte in grote aantallen zijn beroemd geworden zwevende beeldhouwwerken, de mobiles. Zijn staande werken, de stabiles, zijn ‘schilderijen in de ruimte’, Calder stelde: “I paint with shapes”.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Het Stedelijk Museum, Amsterdam

 

Foto’s: januari 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam