Vier rode vlekken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suspended composition of small leaves door Alexander Calder, 1946

    de ondertitel van dit werk is Four red spots

 

 

 

 

 

 

Bladvormen

 

De mobile is horizontaal georienteerd. Calder maakte openingen in sommige elementen om het gevoel van transparantie te versterken, het geheel te verlevendigen en een evenwicht in het werk realiseren. De elementen hangen in de ruimte als bladeren aan een boomtak; in de titels van sommige van zijn mobiles –zoals deze- komt de aanduiding ‘leave’of ‘feuille’ voor.

 

De kunstenaar was sterk geboeid door verscheidenheid en balans, hij schreef: “Ongelijksoortigheid in vorm, kleur, maat, gewicht en beweging maakt een compositie.” En: “Het is het ogenschijnlijke toeval dat tot orde leidt maar waarover de kunstenaar de feitelijke controle behoudt en waarmee hij een werk kan maken of verknoeien”.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Alexander Calder (1898–1976)

 

Calder werd in de VS geboren, zijn ouders waren kunstenaars. Als kind maakte hij al figuurtjes uit allerhande materialen maar toch koos hij in eerste instantie voor een ingenieursopleiding. Daarna trok hij naar de kunstacademie. In de jaren 1926-1933 woonde Calder in Parijs wat bepalend was voor zijn ontwikkeling als kunstenaar.

 

Eerst werkte Calder figuratief met metaaldraad waarbij beweging een steeds belangrijker element werd. Na een bezoek aan het strakke atelier van Mondriaan voltrok zich een ommekeer. Zijn werk werd abstract maar hij behield zijn passie voor beweging en evenwicht en verwerkte dat in zijn sculpturen. Calder maakte in grote aantallen zijn beroemd geworden zwevende beeldhouwwerken, de mobiles. Zijn staande werken, de stabiles, zijn ‘schilderijen in de ruimte’, Calder stelde: “I paint with shapes”.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Het Stedelijk Museum, Amsterdam

 

Foto’s: november 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam