Nummer 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Two piece reclining figure no. 4 door Henry Moore, 1961

 

 

Achteroverliggend

 

In 1924 zag Moore bij een bezoek aan het Louvre in Parijs beelden van de Tolteken-Mayacultuur. De achteroverliggende figuur uit deze cultuur is later in veel van zijn werk teruggekomen. In een schetsboek uit 1928 staan al veel tekeningen van ‘reclining women’, en in 1930 maakte hij verschillende kleine bronzen achteroverliggende figuren.

 

 

 

 

                   

Schuilkelders

 

In de Tweede Wereldoorlog werd Moore aangesteld als oorlogstekenaar. In die hoedanigheid maakte hij een aantal studies van de publieke schuilkelders in Londen, onder andere de stations en tunnels van de ondergrondse werden daarvoor gebruikt. Hij tekende opeengepakte wachtende mensen en velen liggen in afwachting achterover geleund.

 

Moore verklaarde later zijn voorkeur voor die houding rationeel: staande figuren hebben altijd een zwak punt bij de enkels. Maar hij vertelde ook dat de menselijke figuur de basis is van al onze ervaring, ons gevoel voor schaal en aanraking en dat juist de achteroverliggende figuur een beeldhouwer heel veel variatiemogelijkheden geeft, veel meer dan bijvoorbeeld een zittende figuur.

 

 

 

 

 

 

Dit beeld, een werkmodel, is door Moore geschonken aan Willem Sandberg (1897-1984) bij zijn afscheid als directeur van het Stedelijk Museum in 1963.

 

 


 

Henry Moore (1898-1986)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

          Tentoongesteld in het Rijkmuseum, zomer 2013

 

Foto’s: juli 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam