Polygoon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17 Sided open polygon door Walter De Maria, 1984

 

 

Het spel en de knikker

 

In de jaren 1965-72 maakte De Maria drie vloersculpturen die bestonden uit gootjes waarin een bal rolt als bij een knikkerspelletje. De figuren bestonden uit een kruis, een swastika en een davidster. Hij gaf de grote historische iconen door deze uitvoering een spelelement mee. De rollende bal diende volgens de kunstenaar “to disturb the purity of the symbol”.

 

 In 1972 maakte De Maria een tweede serie in deze uitvoering, de bal rolde nu door een driehoek, een cirkel en een rechthoek. De drie geometrische figuren ontleende De Maria aan een schilderij van de Japanse Zen monnik Sengai Gibon (1750–1837) die in de vormen de belichaming van het heelal zag. De bal kan op ieder moment naar een andere plaats binnen het werk gerold worden, daarmee wordt het element willekeur geïntroduceerd.

 

 

 

 

                                                                                   links op de achtergrond Black with white bar II door Ellsworth Kelly, 1971

 

 

Veelhoek

 

Tussen 1973 en 1984 maakte De Maria de serie ‘Polygonen’, het aantal hoeken van de knikkerwerken varieert daarbij van vijf tot zeventien. Ook hier benadrukt de kunstenaar de combinatie van strenge geometrie met speelsheid en willekeur. Het werk van De Maria heeft het etiket Minimalisme gekregen vanwege de simpele en zich herhalende geometrische vormen. Volgens de kunstenaar is echter de bedoeling achter het werk complex, het moet intens waarnemen en diepe gedachten uitlokken. De Maria: , “Every good work should have at least ten meanings.”

 

 

 


 

Walter de Maria (VS, 1935-2013)

 

Wikipedia

 

Info

 

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum Amsterdam

 

Foto’s: maart 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam