Onweer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L’orage door Germaine Richier, 1947-48

            gietdatum 1953

 

 

 

                                                                

 

                                                                     op de achtergrond: ‘Le Roussillon’ van Jaap Wagemaker, 1956

 

 

De gehavende man verwijst naar de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Dezelfde man die voor het beeld Balzac van Rodin model stond, stond een halve eeuw later model voor dit beeld. De sculptuur heeft een vrouwelijke tegenhanger, l’ouragane (de orkaan). De beide sculpturen zijn een eerbetoon aan allen die het geweld van de oorlog overleefd hebben.

 

 

 

       

 

 

 

Verscheurde mensen

 

Bij het overlijden van Richier in 1959 kopte de Tijd: ´Frankrijk verliest in haar een groot kunstenares´. Het artikel vervolgde met: “Vele kunstenaars en kunstminnenden zullen getroffen zijn door het bericht van de dood van Germaine Richier, de wonderlijke beeldhouwster die op zulk een aangrijpende wijze de gruwelen van de oorlog heeft weergegeven. Het is geen wonder dat zij pas na de bevrijding grote bekendheid en later grote roem verwierf met de verscheurde mensen, de angstaanjagende insektachtige wezens, de brute krachtfiguren als uit modder gemodelleerd.”

 

 

 


 

Germaine Richier (1902-1959)

 

Wikipedia

 

Richier: “Beeldhouwkunst wordt, naar mijn mening, gekarakteriseerd door de wijze waarop de volle, gesloten vorm aangetast wordt. Gaten en perforaties leiden als bliksemschichten naar binnen in het materiaal dat aan alle kanten organisch en open wordt, en opgelicht door de holtes heen. Een vorm leeft voor zover hij geen afbreuk doet aan de expressie. En we kunnen de menselijke expressie in het drama van onze tijd beslist niet verbergen.”

 

 


 

Het Stedelijk Museum, Amsterdam

 

Foto’s: november 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam