Loveboat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aggregation door Yayoi Kusama, 1963

 

 

 

 

 

Het bootje was het eerste ruimtelijke werk dat de Japanse kunstenares in New York maakte. Ze was naar de stad verhuist op 29-jarige leeftijd. De roeiboot is bedekt met fallische uitstulpingen, op de bodem liggen een paar uitgeschopte damesschoenen. De ruimte waarin de boot ligt, is beplakt met afbeeldingen van het varend liefdesnestje. Het werk van de Japanse wordt omschreven als obsessief en seksueel geladen.

 

 

 

 

 

 

 


 

Yayoi Kusama (Japan, 1929)

 

Wikipedia E           Wikipedia NL

 

www.yayoi-kusama.jp

 

 

 

Yayoi Kusama maakte in de jaren zestig van de vorige eeuw furore nadat zij in 1958 naar New York verhuiste.

 

Ze maakte er infinity nets, grote schilderijen en galerievullende installaties met stippen, de polkadots.

 

Begin jaren zeventig verliet Kusama New York weer voor Japan om zich daar op laat nemen in een psychiatrisch ziekenhuis, ze verblijft er nog steeds. Kusama lijdt aan horror vacui -vrees voor lege ruimtes-, daar komt haar obsessie voor oneindigheid vandaan. In haar werk vertaalt ze die angst in herhaling van patronen. Ze raakte vergeten maar keerde begin jaren negentig terug in het kunstcircuit.

 

 

 

Links: Op de tentoonstelling ‘Nul 1965’ in het Stedelijk museum Amsterdam

 

                                 

 

 

 

                             Het Vrije Volk, 30 april 1965

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: januari 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Startpagina Zero

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam