De Tekenaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metamatic nr. 10 door Jean Tinguely, 1959

 

 

 

 

 

Beweging

 

Tinguely raakte geïnspireerd door zowel de mobiles van Alexander Calder als door de ideeën van de Dada-beweging die pleitte voor een destructieve, oneerbiedige en bevrijdende benadering van de kunst. Tinguely baarde begin zestiger jaren opzien met kunstuitingen die gemaakt waren van afvalproducten van de moderne samenleving. En alles bewoog ! De toevoeging van beweging aan zijn kunst leidde er toe dat het publiek (kinetische) kunst leuk begon te vinden.

 

 

 

 

                                                                                       op de achtergrond: Couleur traçante (Kleurspoor) door Arman, 1967

 

Junk art

 

Bij Tinguely en zijn geestverwanten die tot het Nouveau Réalisme behoren, waren begrippen als ironie, fantasie en lol nieuwe sleutelwoorden. Hun kunst mocht roestig en gammel zijn, als het maar van originele gevoelens en verbeeldingskracht getuigde. Omdat hij onderdelen uit afvalbakken en vuilcontainers viste, maakte hij vroege ‘trash art’ of ‘junk art’.

 

Tinguely wilde met zijn werk veranderingen en transformatieprocessen visualiseren, vooral van beweging. In de visie van Tinguely was de toeschouwer een onmisbare schakel, hij moest het kunstwerk in beweging zetten. “Ik maak machines die in stilstand om beweging schreeuwen, maar die ook zonder beweging in plastisch opzicht oké zijn.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de informatie van het museum staat: “De werken van Tinguely functioneren niet i.v.m. kwetsbare onderdelen.”

 

Dat was dertig jaar geleden anders. Tijdens een grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk najaar –winter 1983, knarsten, stampten, snerpten en jankten de machines erop los.

 

Ook de Metamatic nr. 10 stond opgesteld en de bezoekers mochten met de machine een tekening maken. Het kunstwerkje links is een resultaat. ‘Tinguely en ik’ waren nog niet klaar maar het was sluitingstijd en een suppoost onderbrak ruw het creatieve proces. Daarom heeft het de titel: ‘De Onvoltooide’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            

 

 

 

                                                                                                                 op de achtergrond: L’accord bleu door Yves Klein, 1960

 

Alexander Calder

 

Tinguely: “Calder heeft me de echte beweging laten zien. Hij was de maker van de eerste Mobiles. Hij had de deur al geopend, hij was de pionier.”

 

 

 

 

                                                                                                                             Tinguely in zijn atelier, 1959

 

 

 


 

Jean Tinguely (Zwitserland, 1925-1991)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: juli 2014

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam