Totebel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het netje door Ger van Elk, 1967

 

 

 

 

 

 

Kruisnet / totebel

 

Ger van Elk laat met het werk ‘Netje’ een kruisnet - alias totebel - zien. De sliertjes onderaan het net staan daarbij voor het water dat ervan afdruipt als het opgehaald wordt. Het is een oude methode van vissen, in Nederland nog gebruikt om aasvis te vangen. Het net wordt in het water gelegd, op de bodem, en na verloop van tijd snel omhoog gehaald. De erboven zwemmende visjes worden zo uit het water getild.

 

Symboliseerde van Elk een vrouw met het werk (Netje is een vrouwennaam)? ‘Totebel’ staat in de volksmond ook voor slet, snol, slons (in 1992 maakte van Elk het werk ‘Kutwijf’).

 

Van Elk had een verloren liefde, een vrouw die hem dumpte. In 2012 : “Ineens ging ze weg. Dan zit je met een trauma als je denkt dat iemand van je houdt. [..] Nu mis ik haar niet meer.”

 

 

Ook zijn serie werken ‘Adieu’ uit het begin van de jaren zeventig ging over afscheid. Van Elk: “Haar hoofd draait van je af. Het is heel filmisch. Ze verdwijnt in de muur. Het zijn melancholieke werken, allemaal even mooi. [..] Het is natuurlijk heel sentimenteel. Vroeger heb ik ook iets gemaakt met treintjes die wegreden naar de horizon, en dat ging weer over iemand anders. Ik maak ook geen sentimentele kunst voor ex-geliefden of zo. Het gaat niet om de persoon, maar om het fenomeen afscheid.”

 

 

 

                                          

 

                                                    1934, vissen met een kruisnet bij de Friedesse watermolen in Midden-Limburg

 

 

 

 

 

 

De afwezige kunstenaar

 

Begin jaren zestig stelde Ger van Elk met Wim T. Schippers en Bob Wesdorp het A-dynamische manifest op waarin gepleit wordt voor de vervaardiging van kunstwerken waarin op geen enkele manier de persoonlijke expressie van de kunstenaar geopenbaard wordt. In zijn verdere loopbaan als kunstenaar werkte hij met verschillende media zoals film, fotografie en schilderkunst. In zijn werk speelt de reflectie op de kunstgeschiedenis een belangrijke rol.

 

 

 


 

Ger van Elk (1941-2014)

 

Wikipedia        www.gervanelk.nl           CV        

 

 

Van Elk wordt samen met Jan Dibbets en Marinus Boezem gezien als de belangrijkste vertegenwoordiger van de conceptuele kunst in Nederland.

 

 

 

 

 

 

 


 

Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat / Museumplein  Amsterdam

 

Foto’s: september 2015

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Stedelijk Museum Amsterdam