Hoofd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tête door Constantin Brancusi, ca 1919-23

 

                                          (eikenhout)

 

Evolutie

 

Een groot deel van Brancusi's werk kenmerkt zich door abstractie en eenvoud. 'Eenvoud is geen doel', zei hij eens. 'Als je de werkelijke betekenis van dingen benadert, bereik je de eenvoud ondanks jezelf.'

 

De beeldhouwer had een bijna obsessieve belangstelling voor het ovaal en de ovoide vorm, als symbool van het kosmische, van het begin van alle creativiteit. De ei-vorm staat aan het einde van een evolutie die Brancusi doormaakte. Rond 1910 maakte hij ‘Slapende muse’, een eivormig liggend hoofd. Daar maakte hij verschillende variaties op, zoals deze ‘tête,  tot hij in 1924 tot het gladde eivormige ‘Begin van de wereld’ kwam.

 

 

 

 

                                                Rechts: Feuille de vigne femelle door Marcel Duchamp, 1950 (gegoten 1961)

                                                                                         Vrouwen-vijgenblad

 

 

 

 

Het hoofd was oorspronkelijk een deel van een groter geheel, een werk met de titel ‘Plato’ of ‘Petite fille française II’ (Frans meisje). Het beeld bestond naast het hoofd uit een telescoopachtige nek, een torso (of bekken), benen en voeten. Rond 1923 gooide Brancusi met uitzondering van het hoofd, het sculptuurtje waarschijnlijk weg.

 

 

      

 

Petite fille française (links)                                                                Petite fille française II (rechts)

 

 


 

Constantin Brâncuşi (1876-1957)

 

Wikipedia

 

 

Brancusi vestigde zich in 1904 in Parijs en maakte kennis met Rodin. Hij weigerde zijn assistent te worden want ‘er groeit niets in de schaduw van een grote boom’. Hoewel de Roemeen Brancusi de rest van zijn leven in Frankrijk woonde en werkte, kreeg hij pas kort voor zijn dood de Franse nationaliteit. Evenals de Spanjaard Picasso, die ook in Frankrijk leefde, wordt Brancusi op deze site onder Frankrijk geïndexeerd.

 

Brancusi wordt gezien als de pionier van de moderne beeldhouwkunst, hij introduceerde abstractie. Zijn beelden kenmerken zich door strakke, eenvoudige vormen, met geslepen of gepolijste vlakken. Hoewel geen van zijn beelden non-figuratief is, ging hij heel ver in het abstraheren. Hij wordt daarom soms de vader van de abstracte sculptuur genoemd.

 

Brancusi zelf zag dat anders: “Er zijn idioten, die mijn werk abstract noemen. Dat wat zij abstract noemen is het meest realistische. Het echte is niet het zichtbare, maar de idee, de essentie van dingen.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen: Tate Britain

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen