Ontwaken

 

 

 

                                                                                            

 

 

 

 

Woman waking up door Anthony Caro, 1955

 

 

Aan het begin van zijn carrière werkte Caro figuratief, in 1960 vond een omslag plaats naar abstract. In Milaan, op zijn eerste solo-expositie (1956), toonde hij twintig expressionistische figuren waaronder ‘Woman waking up’. Drie jaar later kocht de Tate het werk.

 

 

 

De huid van het beeld is pokdalig, een reactie op de gladde oppervlakten van de beelden van Henry Moore voor wie Caro begin jaren vijftig als assistent werkte. De ondergrond waarop de vrouw ligt lijkt haast te klein voor haar omvang. Dat is gedeeltelijk een gevolg van de gebruikte techniek. Caro liet van enige hoogte een klomp zachte klei vallen en volgde bij het modelleren de vormen die door de val ontstaan waren.

 

 

 

 

 

 

 


 

Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)

 

Wikipedia          www.anthonycaro.org

 

 

Caro heeft een grote invloed gehad op het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne, abstracte beeldhouwkunst. Zijn werk wordt vanaf 1960 gekenmerkt door het hergebruik van metaal (voornamelijk ijzer en staal) veelal afkomstig van de schroothoop. In de jaren negentig wordt zijn werk weer figuratiever en volumineuzer door het gebruik van klei.

 

Caro opende in juni 2013 nog een tentoonstelling met eigen werk. Bij die gelegenheid zei hij tegen de krant The Independent dat hij wilde doorwerken tot zijn honderdste. "Ik vind het leuk om te doen. Bejaard zijn is schokkend, maar ik geniet nog steeds van het maken van de werken." Drie maanden later overleed hij aan een hartaanval.

 

 

 

 

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen:  Tate Britain

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen