Eenoog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cycloop door Eduardo Paolozzi, 1957

 

 

 

Paolozzi wordt gezien als de voorloper van de Britse Pop-art in de zestiger jaren. Zijn werk is heel divers in stijl en techniek. Eind jaren vijftig begon hij abstracter te werken. Cycloop is een represant van dat werk, het is een machinemens. De menselijke vormen die er uitzien als robots werden kenmerkend voor zijn stijl. Ze zijn te beschouwen als een hommage aan moderne machines en technologie.

 

 

Collagetechniek

 

Paolozzi maakte zijn Sebastians met een vorm van collagetechniek. Voorwerpen als nootjes, machine-orderdelen en tanden duwde hij in klei en in de afdrukken goot hij was. Van deze wasplaten assembleerde hij een beeld dat hij vervolgens in brons goot.

 

 

 

 

 

 

 

In zijn jeugd hielp Paolozzi mee in de ijssalon van zijn Italiaanse ouders. Er werden ook sigaretten verkocht en klanten gaven hem de plaatsjes van Holywood-sterren, vliegtuigen en onderzeeboten die in de pakjes sigaretten zaten. Daar kwam zijn levenslange fascinatie voor de relatie tussen mens en machine uit voort.

 

 

 


 

Eduardo Paolozzi (1924-2005)

 

Wikipedia

 

www.eduardo-paolozzi.com

 

 

 

                   Achtergrond: Azalea Garden: May 1956 door Patrick Heron, 1956

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen: Tate Britain

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen