Robot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torso van de ‘Rock drill’ door Jacob Epstein, 1913-14

 

                                                                   Rechts: ‘Workshop’ door Wyndham Lewis, 1914-15

 

 

Vorticisme

 

Begin vorige eeuw was er volop ontwikkeling en reuring in de kunst. Expressionisme kwam tot ontwikkeling in Duitsland, kubisme in Frankrijk en uit Italië kwam het futurisme over. Engeland bleef niet achter en het tijdschrift Blast (met redacteur de kunstenaar Wyndham Lewis) kondigde in 1914 een nieuwe Britse stroming aan, het Vorticisme, dat de erfenis van de ‘Victorian Vampire’ zou doen verbleken. De naam was afgeleid van vortex, “The vortex is the point of maximum energy, it represents, in mechanics, the greatest efficiency”.

 

In het manifest dat Blast publiceerde, was van enig borstgeklop sprake, de Vorticisten waren van mening dat vooral zij het recht hadden het aanzien van de kunst in de 20e eeuw te veranderen: “The Modern World is due almost entirely to Anglo-Saxon genius—its appearance and its spirit. Machinery, trains, steam-ships, all that distinguishes externally our time, came far more from here than anywhere else.” Het tijdperk van de machine en de daarmee gepaard gaande dehumanisatie stelden de Vorticisten centraal in hun werk.

 

 

 

       

 

                                                                        Origineel dat verloren is gegaan (Foto: ca 1914)

 

                                                                                                                       

 

Robotmachine

 

Jacob Epstein wordt geassocieerd met het Vorticisme. Hij kwam uit de VS en had mogelijk als aanvankelijke outsider sterk de drang te vernieuwen. Hij sloot zich niet aan bij de groep maar maakte wel de robotmachine ‘Rock drill’ en paste daarmee naadloos in de visie van de Vorticisten over een gemechaniseerde mensheid. Met de duidelijk fallische bedoelde boor doorbrak Epstein ook sexuele taboes.

 

Het beeld in de Tate is een bronzen afgieting van het gipsen beeld dat gemonteerd was op een pneumatische boor.

 

 

 

 

                                                                                                 Rechts: ‘The mud bath’ door David Bomberg, 1914

 

 

In zijn autobiografie schreef Epstein in 1940: “Here is the armed, sinister figure of today and tomorrow. No humanity, only the terrible Frankenstein's monster we have made ourselves into...Later I lost my interest in machinery and discarded the drill. I cast in metal only the upper part of the figure.”

 

 

 


 

Jacob Epstein (1880-1959)

 

Wikipedia

 

Het werk van Epstein was in zijn tijd erg controversiëel. Vooral de naaktheid van zijn figuren schoot in het verkeerde keelgat. De tijd heeft zijn werk in dat opzicht gerehabiliteerd, later vond men het werk juist erg gedateerd. Nu de figuratieve beeldhouwkunst weer opgekomen is, wordt zijn werk hergewaardeerd.

 

 

 

 

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen:  Tate Britain

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen