Herder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le berger des Landes door Germaine Richier, 1951  (gieting 1996)

 

                       Herder uit Les Landes

 

 

 

 

 

 

Steltloper

 

Herders uit de regio Les Landes in Frankrijk gebruikten stelten om hoger te staan en zo een beter zicht te hebben op de omgeving en de kudde. In de visie van Richier is de herder éen geworden met zijn stelten en heeft zo een insectachtig lichaam gekregen.

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Goede herder

 

In hetzelfde jaar dat Richier deze herder maakte, werd een andere herder van haar hand tentoongesteld in de katholieke kerk van Assy in Frankrijk. Het ging om een crucifix.

 

De pastoor over het tentoonstellen van moderne kunst: “Hier was de gelegenheid om de mensen te tonen dat er een nieuwe kerkelijke kunst kan komen. Sedert de Renaissance en de Barok is de traditie verloren gegaan, er was een breuk gekomen tussen de kunst en de kerk. Deze breuk moet worden hersteld.”

 

De geestelijke deed een opmerkelijke uitspraak: “Het is beter zich te wenden tot geniale kunstenaars zonder geloof dan tot gelovigen zonder talent.” De goegemeente reageerde geschokt op het Christusbeeld. De bisschop greep in en liet het werk verwijderen, maar later is het teruggekeerd in het godshuis, het kreeg een vaste plaats in een nis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   

 

Een door het water verweerde en geslepen baksteen die Richier vond, gebruikte ze als hoofd voor het beeld ‘Herder’ (Foto’s: resp. NN en Brassaï).

 

 

 


 

Germaine Richier (1902-1959)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen: Tate Modern

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen