Oergoden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Primeval gods door Jacob Epstein, 1931-33

 

†††††††††††††††††††† bruikleen van het Metropolitan Museum of Art, New York

 

 

 

 

Tempelgoden

 

Epstein begon met ĎZonnegodí (zie onder) in 1909-10 voor een tempel die hij en een vriend zouden maken als een soort modern Stonehenge. De tempel zou gedecoreerd worden met grote beelden. Het project werd niet gerealiseerd en Epstein maakte Zonnegod niet af. In 1931-33 hakte Epstein het grote reliŽf ĎOergodení en maakte toen ook Zonnegod af. Hij zette de reliefs ruggelings tegen elkaar en maakte er zo een dubbelzijdig werk van.

 

De stilering van de figuren laten de belangstelling zien die Epstein had voor primitieve kunst. Hij verzamelde deze oude kunst en had op enig moment een collectie van een 1000 voorwerpen bijeen uit Afrika, OceaniŽ, de Amerikaís, klassiek Europa en Egypte. De Zonnegod lijkt geÔnspireerd te zijn geweest op Egyptische kunst, de Oergoden op Pre-Columbiaanse kunst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Zonnegod

 

 

 

†††††††† ††††††††††††††1910 / 1933

 

 

 

 

 

 


 

Jacob Epstein (1880-1959)

 

Wikipedia

 

Het werk van Epstein was in zijn tijd erg controversiŽel. Vooral de naaktheid van zijn figuren schoot in het verkeerde keelgat. De tijd heeft zijn werk in dat opzicht gerehabiliteerd, later vond men het werk juist erg gedateerd. Nu de figuratieve beeldhouwkunst weer opgekomen is, wordt zijn werk hergewaardeerd.

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen:Tate Britain

 

 

Fotoís: november 2013

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen