Koordanser

 

 

 

 

                                                                              

 

 

 

L’equilibriste door Joan Miró, 1970

 

                               Links: La poupée door Hans Bellmer, ca 1936

 

 

Klei knijpen

 

Miró is vooral bekend geworden als schilder, maar hij heeft ook driedimensionaal gewerkt. Hij taste in de dertiger jaren de nieuwe dimensie af met het creëren van compilaties en collages. Werken met klei vond hij prettig. “De noodzaak te moeten vormen met mijn handen – een bal natte klei pakken en er in knijpen als een kind. Dat geeft me een fysieke sensatie die ik niet krijg met tekenen of schilderen.” In de jaren veertig maakte hij beelden die geïnspireerd waren op zijn surrealistische schilderijen. Vanaf de jaren zestig begon hij monumentaal te werken.

 

 

 

 

 

Maansikkel

 

De sikkel van de wassende maan staat voor moederschap, voor het weergeven van een vrouw maakte Miró vaak gebruik van de driehoekige vorm.

 

 

 

 

 

Gevonden voorwerp

 

Miró gebruikte vaak afvalmateriaal voor zijn werk. Het onderste deel van dit beeldje bestaat uit een poppenlijf dat is afgegoten in brons. De sokkel en ‘armen’ zijn de gietkanalen en de spijkers hebben de mal bijeengehouden.

 

 

 


 

Joan Miró (Spanje, 1893-1983)

 

Wikipedia

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen: Tate Modern

 

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen