Jacob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacob en de engel door Jacob Epstein, 1940-41

 

 

 

 

 

Nachtelijke worsteling

 

Het Bijbelse Genesis vertelt in hoofdstuk 32 het verhaal van aartsvader Jacob. De man was op weg naar zijn familie waarvan hij door eigen toedoen minstens veertien jaar gescheiden geleefd had. Niet lang voor de hereniging bleef hij alleen achter op een rivieroever om te overnachten, maar een man zocht hem op en ze worstelden de hele nacht. De christelijke opvatting is dat de man een engel was, of god zelf in de gedaante van een engel. Jacob behield de overhand en tegen de ochtend liet hij de man - die zijn naam niet wilde noemen - gaan op voorwaarde dat hij hem zou zegenen. Dat deed de man en gaf Jacob daarbij de naam IsraŽl wat strijder van god betekent.

 

 

 

 

 

 

Onconventioneel

 

Epstein lijkt een andere uitkomst van de worsteling voor ogen te hebben: Jacob hangt slap in de armen van de engel en houdt het hoofd naar achteren. Het lijkt een liefdespaar met Jacob in de fase van Ďle petit mortí. Stelt Epstein de vraag hoe de geschiedenis was gelopen als Jacob verloren had of vraagt hij zich af wat de worsteling eigenlijk inhield? Was de worsteling een eufemisme voor een wilde liefdesnacht?

 

De kunstenaar las begin jaren dertig intensief de Bijbel en maakte een aantal onconventionele aquarellen van oud-testamentische verhalen. De geschiedenis van Jacob en de engel fascineerde hem, misschien omdat het om zijn naamgenoot ging.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jacob Epstein (1880-1959)

 

Wikipedia

 

Het werk van Epstein was in zijn tijd erg controversiŽel. Vooral de naaktheid van zijn figuren schoot in het verkeerde keelgat. De tijd heeft zijn werk in dat opzicht gerehabiliteerd, later vond men het werk juist erg gedateerd. Nu de figuratieve beeldhouwkunst weer opgekomen is, wordt zijn werk hergewaardeerd.

 

 

 

 

 

 

 


 

Tate Gallery, Londen:Tate Britain

 

 

Fotoís: november 2013

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina DeTate, Londen