Squeeze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Why not squeeze .. III door Mona Hatoum, 2013

 

 

               Hatoum verwijst met de titel naar een werk van Marcel Duchamp:

 

 

 

Geen ontkomen aan

 

Duchamp maakte in 1921 een vogelkooitje gevuld met naar het lijkt suikerklontjes maar in werkelijkheid stukjes witte marmer. Het maakt het werk onverwacht zwaar. De titel luidt ‘Why Not Sneeze, Rose Selavy?’ dat duidt op een seksuele lading. Rose Selavy staat voor ‘Eros, C’est la vie’, nies = (neus)orgasme. De vragende vorm maakt het werk tot een suikerzoet voorstel, de kooi echter suggereert dat er geen ontkomen aan is.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hatoum dient met haar werk Duchamp van repliek. Haar kooi bevat twee harige ballen, why not squeeze them?

 

 

 

 

 

Bedreigende wereld

 

Hatoum heeft een achtergrond als banneling. Haar Palestijnse ouders vluchtten voor de Arabisch-Israelische oorlog in 1948 naar Libanon waar ze jaarlijks hun verblijfsvergunning moesten vernieuwen. Ze herinnert zich: “The Palestinian accent is distinctly different from the Lebanese one, so if you are the only Palestinian family at your school, children will make fun.” Op 23-jarige leeftijd verbleef Hatoum op vakantie in Londen toen in Libanon een burgeroorlog uitbrak. Ze kon niet meer naar huis en zag pas tien jaar later haar familie terug. Ze bleef in Londen wonen en later ook gedeeltelijk in Berlijn.

 

Hatoum voelt zich een nomade en is zich zeer bewust dat de vertrouwde omgeving bedreigd kan worden: huis en haard zijn niet per definitie veilig. Dat laat ze zien in haar werk, bekend zijn op dat gebied ondermeer haar rolstoel met messen als handvaten, messcherpe stalen draden als bedspiraal in een kinderledikant, een kaasrasp als bedbank en een welkomsmat opgebouwd uit omhoog staande scherpe punten. De kooi heeft ze in allerhande verschijningen ingezet als metafoor voor fysieke, psychische en ideologische onvrijheid. De bollen die ze maakt van haar eigen haar relateren aan identiteit en sterfelijkheid.

 

Inmiddels vindt ze het jammer dat haar kunst altijd in verband gebracht wordt met haar verleden: “I find it a pity that people approach my work with the idea of linking it with my origins. This limits their interpretation, and avoids the formal subtleties and comprehensive experience my works can offer.”

 

 

 


 

Mona Hatoum (1952)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Museum Voorlinden, Wassenaar

 

Foto’s: oktober 2017

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum Voorlinden