Oneindige tijdloosheid

 

 

 

 

 

 

 

 

Das Fragment an sich door Suchan Kinoshita, 1994-2015

 

 

 

 

 

 

Begin zonder eind

 

Op de piano staat het muziekstuk ‘Das Fragment an sich’, gecomponeerd door de filosoof Friedrich Nietzsche (1844-1900). Het korte stuk kent geen einde, na de laatste noot staat de aanduiding ‘da capo’: het stuk moet hernomen worden vanaf het begin en wordt daarmee eindeloos. Voor het muziekstukje is maar een beperkt aantal noten nodig en daarom zijn een aantal toetsen overbodig geworden. Ze zijn eruit gesloopt en liggen als afval bij het instrument. Wat er niet toe doet, de ballast, is verwijderd.

 

Op de piano staat een zandloper gevuld met een visceuse vloeistof, een schoonmaakmiddel. Als de loper omgedraaid zou worden, zou de tijd traag verlopen. Maar de kunstenares wil niet dat de zandloper gebruikt wordt, want zij ziet het verstrijken van de tijd als een subjectieve beleving, zonder begin en zonder einde, de tijd is stilgezet. Eindeloosheid kent geen tijd. Oneindige tijdloosheid of tijdloze oneindigheid: is dat de hemel, de hel of het grote niets?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Suchan Kinoshita (Japan, 1960)

 

Wikipedia     

 

 

 

 

 

 


 

Museum Voorlinden, Wassenaar

 

Foto’s: oktober 2017

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Museum Voorlinden