Ai Weiwei

 

De Pont, Tilburg

 

 

 

 

                              Hangende man in porselein, 2011

 

 

Inspirator Duchamp

 

De Chinese kunstenaar Ai Weiwei (1957) maakte tijdens een verblijf in New York van 1981-93 intensief kennis met westerse moderne kunst. Vooral het werk van Marcel Duchamp (1887-1968) maakte indruk. Duchamp is bekend geworden door zijn ‘ready-mades’, alledaagse voorwerpen als een omgekeerd ijzeren flessenrek en een porseleinen urinoir bestempelde hij tot kunstwerk. Weiwei in een interview uit 2008: “Tot ik Duchamp ontdekte, had ik er geen idee van dat kunst een manier van leven kon zijn. Het was mijn redding en het maakte direct een eind aan mijn geworstel. Ik begreep [..] dat kunst een gebaar kon zijn, en dat een gebaar iedere vorm kan krijgen die de kunstenaar wil. Dat kan een schilderij zijn maar ook totaal iets anders.”

 

 In 1988 maakte Weiwei een portret van zijn inspirator Duchamp uit een metalen kleerhanger. In een hernieuwd werk uit 2011 met hetzelfde onderwerp en uit hetzelfde materiaal, voegde hij een achtergrond van porselein toe. Dit werk is aangekocht door museum De Pont.

 

 

                                       

 

                                                                                                                           Foto: Ai Weiwei

 

Maatschappijcriticus

 

Terug in China speelde Weiwei een belangrijke rol in de opkomst en ontwikkeling van de hedendaagse Chinese kunst. Weiwei ziet kunst als middel om veranderingen te forceren, om ruimte te scheppen voor nieuwe mogelijkheden. Naast beeldend kunstenaar is hij ook architect en vormgever, en als maatschappijcriticus een luis in de pels van de Chinese samenleving. Dat laatste wordt hem niet in dank afgenomen. Zijn studio is afgebroken, zijn blog geblokkeerd, hij werd gevangen gezet, kreeg vervolgens een enorme ‘belastingaanslag’ en hij is beperkt in zijn bewegingen door huisarrest. De repressie heeft hem wereldwijde aandacht opgeleverd.

 

 

 

 

                              Grapes, 2010

 

 

Kracht in massa

 

In veel van zijn werken verwijst Weiwei naar de Chinese geschiedenis. Voor het maken van zijn werk schakelt de kunstenaar ambachtslieden in die traditioneel werken. In 2010 kreeg hij in de westerse wereld grote bekendheid door zijn installatie in de turbinehal van de Tate in Londen. Honderd miljoen handbeschilderde porceleinen zonnebloempitten werden over de vloer uitgestort. Ruim anderhalf duizend arbeiders hadden in een jaar tijd de pitten beschilderd. De grote getallen maken het individuele nietig, de massa indrukwekkend. Zijn werken waarin veel herhaling verwerkt is, bevatten metaforen voor de Chinese samenleving die de nadruk legt op relaties met anderen en de omgeving en niet focust op het individu. Weiwei: “De Chinese maatschappij is de laatste jaren turbulent. We hebben de kunst nodig voor bezinning.”

 

 

 

 

                              Sunflower Seeds, 2010

 

 

Absent

 

Bij de tentoonstellingen met Weiweis werk die de laatste jaren georganiseerd zijn, is de kunstenaar de grote afwezige. In 2011 werd in Taipei, Taiwan zijn eerste grote solo-tentoonstelling in de Chinese wereld geopend, De titel van de expositie was ‘Absent’. Ook bij de tentoonstelling in Tilburg, voorjaar 2012 werd Weiwei node gemist door zijn huisarrest.  Driessen, directeur van de Stichting De Pont: ‘Het is de eerste keer dat ik een tentoonstelling van hedendaagse kunst opstel zonder dat de artiest er zelf bij aanwezig is. Jammer, want dat is voor mij de helft van het plezier. Ai Weiwei mag Peking niet verlaten, maar ik heb hem opgezocht in China, zodat ik precies weet hoe hij de tentoonstelling ziet. Met zes installaties, waaronder de zonnebloempitten, en een tiental video's denk ik dat je hier een beeld kunt krijgen van de man en zijn werk'

 

 

Info Weiwei

 

 


 

De Pont, Tilburg

 

Foto’s: april 2012

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina tentoonstelling Weiwei