Plat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fanthom door Anthony Caro, 1976, uit de serie ‘Flats’

 

 

Een interviewer vroeg Caro eens: Many of the titles come from song titles of the period, don’t they?

 

Caro: “Quite correct. The first abstract sculptures I simply numbered, but the numbers became too many and too hard to remember. Noland had a book of racehorse names. I use the titles of songs. The names of drinks. Pompadour was called by the name of the paint I used, Pompadour Pink. I regard the names as I do the color—a lead into the way you look at a sculpture. I try to get them right but they are never quite right.”

 

 

 

 

 

 

Op zichzelf staand

 

Op de vraag of abstractie zijn ultieme doel is, antwoordde Caro:

 

I think the last thing I wanted to do early on is abstract sculpture. I wanted sculpture to be something in its own right, not an illustration or representation, and as real as talking to another person. I’m not interested in complication, but things get more complicated and scattered, and I must simplify—it’s just a natural progression.

 

I’m not against figurative sculpture. In the sixties we gained the freedom to make abstract sculpture. I think the freedom to make abstract sculpture echoes part of my interest—I’ve not got rules, not at all. In fact I think a lot of abstraction can get to become sheer decoration as well as figurative.

 

 

Dirigeren

 

Caro in 1985: “Sculpture hovers between painting and architecture… I begin to grasp how close in thinking are the worlds of the painter, sculpture and architect.”

 

Caro zag zichzelf niet als een competente lasser. Hij liet het aan zijn assisten over de werken in elkaar te zetten. Hij zwaaide als een dirigent met zijn armen om duidelijk te maken hoe hij een en ander wilde hebben. Kraandrijvers tilden de platen in positie onder de gezwaaide aanwijzigingen van de kunstenaar.

 

 

 

 

                                                                                                                             privé-collectie

 

                         De drie beelden uit de ‘Flat-serie’ zijn een (tijdelijke?) herinnering aan de grote tentoonstelling die in 2015

                         aan Caro gewijd was.

 

 

 


 

Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)

 

www.anthonycaro.org             Wikipedia

 

 

Caro heeft een grote invloed gehad op het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne, abstracte beeldhouwkunst. Zijn werk wordt gekenmerkt door het hergebruik van metaal (voornamelijk ijzer en staal) veelal afkomstig van de schroothoop.

 

Caro opende in juni 2013 nog een tentoonstelling met eigen werk. Bij die gelegenheid zei hij tegen de krant The Independent dat hij wilde doorwerken tot zijn honderdste. "Ik vind het leuk om te doen. Bejaard zijn is schokkend, maar ik geniet nog steeds van het maken van de werken." Drie maanden later overleed hij aan een hartaanval.

 

 

 


 

Yorkshire Scupture Park, Engeland

 

Foto’s: juli 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Yorkshire Sculpture Park