Kliflied

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cliff song door Anthony Caro, 1976

 

 

Een interviewer vroeg Caro eens: Many of the titles come from song titles of the period, don’t they?

 

Caro: “Quite correct. The first abstract sculptures I simply numbered, but the numbers became too many and too hard to remember. Noland had a book of racehorse names. I use the titles of songs. The names of drinks. Pompadour was called by the name of the paint I used, Pompadour Pink. I regard the names as I do the color—a lead into the way you look at a sculpture. I try to get them right but they are never quite right.”

 

 

 

 

 

 

Op zichzelf staand

 

Op de vraag of abstractie zijn ultieme doel is, antwoordde Caro:

 

I think the last thing I wanted to do early on is abstract sculpture. I wanted sculpture to be something in its own right, not an illustration or representation, and as real as talking to another person. I’m not interested in complication, but things get more complicated and scattered, and I must simplify—it’s just a natural progression.

 

I’m not against figurative sculpture. In the sixties we gained the freedom to make abstract sculpture. I think the freedom to make abstract sculpture echoes part of my interest—I’ve not got rules, not at all. In fact I think a lot of abstraction can get to become sheer decoration as well as figurative.

 

 

 

 

 

 

Geen sokkel

 

Caro begon zijn carrière in de jaren 50 als assistent van beeldhouwer Henry Moore. Hij vertelde over die tijd: “I knew nothing about modern art. Until then I had never seen a piece of African sculpture, had no idea of Surrealism or Cubism. Things like these had not been on my horizon. I thought being a sculptor meant doing a statue of a general on a horse.”

 

Hij vestigde zijn naam als zelfstandig kunstenaar in 1963, toen hij doorbrak met een tentoonstelling in de Whitechapel Gallery in Londen. Hij exposeerde daar grote abstracte beelden met felle kleuren, die op de grond waren geplaatst. Dat was radicaal anders dan de kunstwereld tot dan toe gewend was. Beelden stonden tot dan op een sokkel, niet op de grond.

 

 

 


 

Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)

 

www.anthonycaro.org             Wikipedia

 

 

 

 

                                                                                                                             privé-collectie

 

                         De drie beelden uit de ‘Flat-serie’ zijn een (tijdelijke?) herinnering aan de grote tentoonstelling die in 2015

                         aan Caro gewijd was.

 

 


 

Yorkshire Scupture Park, Engeland

 

Foto’s: juli 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Yorkshire Sculpture Park