Verbondenheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The family of man door Barbara Hepworth, 1970

 

                         Hepworth noemde de beeldengroep in eerste instantie ‘Nine figures on a hill’

 

 

‘The family of man’ bestaat uit negen losse sculpturen. In het Yorkshire Sculpture Park (YSP) Wakefield staat de enige volledige groep in Europa, maar de beelden kunnen ook individueel of in groepjes getoond worden (de oplage is zes). De groep staat sinds 1980 in het park, in bruikleen verkregen na een grote Hepworth-expositie.

 

 

 

       

 

Young girl                                                                                                                                                     Youth

 

       

 

Bride                                                                                                                                                        Bridegroom

 

                 

 

                                                       Parent 2 (vrouw) & 1 (man); achtergrond: Ultimate form

 

    

 

Ancester 1                                                                                                                                               Ancester 2

 

                  

 

                           Ultimate form

Opperwezen

 

De familiegroep verwijst naar de mens, zijn toekomst via de jeugd en zijn verleden via de voorouders, om uit te komen bij de ultieme vorm: het opperwezen.

 

De familielijn omvat een jong meisje, jeugd, de bruidegom en bruid, twee ouders, twee voorouders en de ultieme vorm. Op de flank van de heuvel staan de figuren gerangschikt naar grootte, de kleinste figuur, het jonge meisje onderaan, het opperwezen bovenaan.

 

Niet alleen naar rangschikking, maar ook naar complexiteit is er een rangorde in de figuren. Het meisje en de jeugd bestaan uit twee eenvoudige lagen. De volwassenen: bruid, bruidegom en ouders bestaan uit 3-4 lagen met iets meer complexiteit. De voorouders bestaan uit vier lagen die door hun vorm, robuustheid en relief rijker ogen: doorleefd en gerimpeld. Bij de veel strakkere ultieme vorm die ook uit vier lagen bestaat, is de eenvoud weer terug.

 

 

 

 

Standing stones

 

Toen Hepworth aan het begin van de oorlog uitweek van Londen naar St. Ives, maakte het landschap daar, met de prehistorische overblijfselen, diepe indruk op haar. Uit de YSP info: She observed closely the way standing stones and dolmens [restanten van bovengrondse grafkamers] were not only graced with strong sculptural qualities but with a spiritual presence and the character of a figure.

 

 

 

 

 

 

Here I am

 

In 1972 sprak Hepworth over Family of Man in een interview:

Over de ancestors: “I didn’t think of them separately, I thought of them as part of the several generations, beïng very much a family-person myself. Not only have I children, but I have lots of grandchildren. There are several, as you see, a sort of repeat motives from one generation to another up to the Ultimate form.”

 

De man is de belangrijkste figuur bevestigt ze de opmerking van de interviewer. Hij onderscheidt zich door zijn “terrific spiky sturdiness”. De moederfiguur vindt Hepworth “very female obviously, I mean she is voluptuous”. De jeugd heeft “the same spikeness as the father, this tall upright clearcut sword of a creature. In the young girl we have this kind of expectancy in a rather blend countenance, which is about to grow up.”

 

Op de vraag wat de dominante Ultieme vorm vertegenwoordigt zegt Hepworth: “I think all, from the ancestor to the young girl, have an ultimate form [..] of some kind. We all have an aspiration which we share. They may be different aspirations but they are still hopes for the future, belief in the future, belief in the children that are yet to be born, and the Ultimate Form has this kind of serenity saying “Go on working – Here I am.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Barbara Hepworth (1903-1975)

 

www.barbarahepworth.org.uk            Wikipedia NL            Wikipedia E

 

 

Barbara Hepworth werd geboren in Wakefield en bracht er haar jeugdjaren door. Ze schreef in 1952: “The whole of this Yorkshire background means more to me as the years have passed; I draw on those experiences not only visually, in texture and contour, but humanly. The importance of man in the landscape was stressed by the seeming contradiction of the industrial town springing out of the inner beauty of the country. This paradox expressed for me forcibly the fundamental and ideal unity of man with nature which I consider to be one of the basic impulses of sculpture.”

 

 

 

 

                                                                                                                          collectie Hepworth Estate

 

 

 


 

Yorkshire Scupture Park, Wakefield Engeland

 

Foto’s: juli 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Yorkshire Sculpture Park