De neus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zittend figuur door Jan Snoeck, 1980

 

 

 

 

 

 

In de vijftiger en begin zestiger jaren werkte Snoeck met steen, beton en metaal, maar na de klei te hebben ontdekt, laat dit materiaal hem niet meer los. Om monumentale werken te kunnen maken, moest hij zijn beelden versnijden omdat ze niet in de oven pasten. Na het bakken werden de beelden weer in elkaar gezet. De voegen zijn wezenlijk onderdeel van de sculpturen, zoals de loodranden in een gebrandschilderd raam.

 

Oude beschavingen

 

Snoeck: “Ik werk graag met keramiek. Archaïsche, Griekse, Egyptische, Assyrische en Soemerische beelden zijn voor mij belangrijk geweest. Ik voel me ook verwant met oude Amerikaanse beschavingen. Vaak maak ik zittende mensen. Daar schuilt geen groter verhaal achter. Mensen kopen mijn beelden en genieten ervan. Soms zetten ze zo’n beeld in de badkamer. Dan liggen ze in bad of staan onder de douche en kijken naar mijn beeld. Eenvoud brengt een grote mate van verantwoordelijkheid met zich mee. Kunst geeft poëzie aan het leven.”

 

 

 

 

 

 

Kleur

 

Van jongsaf had Snoeck een fascinatie voor kleur. “In mijn jeugd was alles bruin: bruine pakken, bruin papier. En als het te opzichtig werd, nou, dat was niet best. Mijn vroegste herinnering is aan de kelder van mijn ouderlijk huis, die stond vol met tonnetjes verf die mijn vader zelf maakte: rood, geel blauw ..” Kleur is essentieel in zijn werk. Kleur is ook vorm voor hem, en tevens heeft het een emotionele waarde. Zo kan kleur agressief zijn of vriendelijkheid uitstralen; geel geeft helderheid, blauw rust en rood warmte.

 

 

 

 

 

 

Levensfase

 

Over zijn stoelvormige beelden zegt Snoeck: “Als ik die stoelen maak, denk ik eigen nooit aan zitten, ik denk meer aan het geboren worden, het liggen, het zitten, het lopen, daarna weer het zitten, weer het liggen en dan is het afgelopen.”

 

 

 

 

 

Betekenis

 

De interpretatie van zijn werken houdt Snoeck zoveel mogelijk open, hij is huiverig voor definitieve uitspraken. Snoeck. “Ik heb een hekel aan gebondenheid, ik zet mijn figuren bewust in de ruimte zodat ze vrij zijn om zich te bewegen, zoals vissen of vogels.”

 

 

 


 

Jan Snoeck (1927)

 

www.jansnoeck.com

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Drielse Wetering, Zaandam

 

Foto’s: november  2013

 

 

Startpagina

 

Beelden regio’s Zaanstreek en Waterland