Recreanten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zes sculpturen door Carel Visser, 1985

 

 

In een interview in 1994 zei Carel Visser: “,Ik geef mijn titels altijd achteraf. Als mijn galeriehouder zegt: en nu nog de titels, dan zeg ik: over tien minuten heb je ze. Vaak zijn mijn titels beschrijvend. Een titel is een handvat voor de kijker om het beeld te snappen. En hij moet ook de sfeer weergeven.”

 

In sommige beelden kunnen de omtrekken gezien worden van mensen die zich vermaken bij het water. Maar anderzijds zou de vijver ‘oersoep’ symboliseren en de figuren stadia uit de evolutie der dieren.

 

Een ontwerp voor de vijvers van Sol LeWitt werd afgewezen, het nieuwe ontwerp kwam van het bureau van architect Wim Quist.

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Carel Visser (1928-2015)

 

Wikipedia

 

 

Carel Visser was altijd geďnteresseerd in abstractie. Zijn eerste beelden maakte hij van ruw hout en dieren boeiden hem meer dan de mens. Hij laste de beelden, gemaakt van ijzeren pijpen en plaatijzer, in elkaar. De lastechniek had Visser zich eigengemaakt in de werkplaats van het aannemersbedrijf van zijn vader.

 

Later werkte hij puur abstract en weer later contructivistisch, hij assembleerde een grote verscheidenheid aan materiaal. Uitspraak van de kunstenaar: “Je kunt in je leven op een gegeven moment kiezen voor het voortbouwen op wat je hebt bereikt, voor het uitbouwen van de plaatsen die je bezet. Maar je kunt ook kiezen voor het avontuur. En dan zet ik me in mijn werk toch af tegen wat er is en kies ik voor wat er nog niet is.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum / Museon, Stadhouderslaan in Den Haag

 

Foto’s: februari 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in Nederlandse Musea