Ruimte Untitled object door Donald Judd, 1982 Werkelijkheid Judd beperkte zich in zijn werk tot vierkanten en rechthoeken. Volume, vorm en kleur zijn even belangrijk. “Ik haat fragmentatie en vervorming” zei Judd ooit. Over de betekenis van zijn objecten liet hij zich nauwelijks uit, de kijker moest het zonder zijn duiding ervaren. Een uitspraak van
Judd: “Mijn beelden zijn de werkelijkheid zelf, het zijn kunstwerken die hun
eigen werkelijkheid zijn en niet een imitatie ervan. Een kunstenaar dient
niet een verschijning van de dingen te maken, maar een ding op zichzelf.
Daarom is een kunstwerk van mij iets totaal nieuws, een totale uitvinding.
Een context of een verhaal heb ik er niet bij.” Kleur De werken die
Judd vanaf de jaren zestig maakte, waren gebaseerd op de uitgangspunten van
de Minimal Art. Deze stroming benadrukte de fysieke en ruimtelijke
eigenschappen van objecten, en hun relatie tot de architectuur. Voor Judd was
kleur materiaal, zoals hout of metaal. Het had voor hem niets te maken met
bijvoorbeeld sfeer of emotie. Hij vermeed daarom zowel harmonieuze als
onharmonieuze kleurcombinaties. Kleuren moesten aanwezig zijn, maar niet
speciaal gecomponeerd. Dit werk heeft geen toegevoegde kleur meegekregen, de
roest geeft het cortenstaal kleur. Geen
bijbetekenis Donald Judd hield niet van associaties en bijbetekenissen,
hij was ervan overtuigd dat het illusionisme in de kunst had afgedaan. Hij
probeerde zoveel mogelijk associaties met kunst, literatuur of de alledaagse
werkelijkheid buiten zijn werk te houden. Een beeld moest voor zichzelf
spreken, simpelweg zijn, een object dat ruimte vulde. Een kunstwerk verhield
zich volgens hem uitsluitend tot zichzelf en moest daarom ontdaan worden van
alle overbodige en oneigenlijke, 'niet-specifieke' eigenschappen. Judd muntte de term ‘specific object’. Het
verwijst naar een werk dat schilderij noch sculptuur is; het staat er
tussenin. Donald Judd (VS, 1928-1994) De beeldhouwer en
ontwerper was opgeleid als filosoof en kunsthistoricus en enkele jaren
werkzaam als kunstcriticus. Vanaf begin jaren zestig maakte hij
driedimensionaal werk, eerst zelf met de hand maar later mechanisch en
uitbesteed. Het werk was voor het eerst te zien op de Documenta
van 1982; het Gemeentemuseum kocht het voor $ 96.000. Tuin Gemeentemuseum Den Haag Foto’s: oktober 2014 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina Beelden in
Gemeentemuseum, Den Haag |