Vrouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Staand naakt door Charlotte van Pallandt, 1953

 

 

 

 

 

 

Franse figuratieve traditie

 

Het beeld is voor de tuin van het Gemeentemuseum gemaakt. De Tijd in 1959 over haar leertijd in Parijs:  [..] “Maillols oeuvre moet Charlotte van Pallandt zeer hebben geinspireerd, gezien de grote stenen figuur die zij voor de tuin van het Haags Gemeentemuseum heeft vervaardigd.”

 

De Telegraaf in 1981:  “Charlotte van Pallandt is een van de krachtigste beeldhouwers van haar generatie. Zij staat volkomen los van de beeldhouwkunstige ontwikkeling in ons land. Met haar bronzen, die meestal naakten en portretten voorstellen, vertegenwoordigt zij de Franse figuratieve traditie, die in Nederland nauwelijks navolging gevonden heeft.”

 

Van Pallandt had les in Parijs aan de Academie Ranson bij Charles Malfray, een groot bewonderaar van Maillol. Bovendien kreeg zij adviezen van Charles Despiau. De Telegraaf: “Toen zij dan ook voor het eerst in haar geboorteland exposeerde, vlak na de oorlog, werd ze als een buitenlandse beschouwd.”

 

Van Pallandt 12 oktober 1968 in de Telegraaf:  “Malfray gaf ideaal les, hij zag gewoon waar iedere leerling heen wou, trouwens, ga maar na: Etienne Martin en Couzijn zijn ook bij hem geweest. Ik had eerst bij Zadkine rondgekeken, maar dat nooit dacht ik, al die Zadkinetjes.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Charlotte van Pallandt, 1898-1997

 

Wikipedia

 

 

Van Pallandt over haar manier van werken:  “Ik werk voornamelijk met figuur en portret. Het gaat mij om de vorm, hoe verkrijg ik een prachtig gespannen vorm om tot een sterke expressie te komen, die enigszins benadert wat ik voel.  Het gaat om een drie-dimensionale compositie, volumes hangen met elkaar in een nauw verband.”

 

Bij haar overlijden werd van Pallandt gememoreerd als ‘de beeldhouwkunstige moeder des vaderlands’ en ‘de koningin van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

 

 

 

 

 

 


 

Gemeentemuseum, den Haag

 

Foto’s: mei 2015

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld