Vrouw Staand naakt door
Charlotte van Pallandt, 1953 Franse
figuratieve traditie Het beeld is voor
de tuin van het Gemeentemuseum gemaakt. De
Tijd in 1959 over haar leertijd in Parijs: [..] “Maillols oeuvre moet Charlotte van
Pallandt zeer hebben geinspireerd, gezien de grote stenen figuur die zij voor
de tuin van het Haags Gemeentemuseum heeft vervaardigd.” De Telegraaf in 1981:
“Charlotte van Pallandt is een van de krachtigste beeldhouwers van
haar generatie. Zij staat volkomen los van de beeldhouwkunstige ontwikkeling
in ons land. Met haar bronzen, die meestal naakten en portretten voorstellen,
vertegenwoordigt zij de Franse figuratieve traditie, die in Nederland
nauwelijks navolging gevonden heeft.” Van Pallandt had
les in Parijs aan de Academie Ranson bij Charles Malfray, een groot
bewonderaar van Maillol. Bovendien kreeg zij adviezen van Charles Despiau. De Telegraaf: “Toen zij dan ook voor
het eerst in haar geboorteland exposeerde, vlak na de oorlog, werd ze als een
buitenlandse beschouwd.” Van Pallandt 12
oktober 1968 in de Telegraaf: “Malfray gaf ideaal les, hij zag gewoon
waar iedere leerling heen wou, trouwens, ga maar na: Etienne Martin en
Couzijn zijn ook bij hem geweest. Ik had eerst bij Zadkine rondgekeken, maar
dat nooit dacht ik, al die Zadkinetjes.” Charlotte van Pallandt, 1898-1997 Van Pallandt over haar manier
van werken: “Ik werk voornamelijk met
figuur en portret. Het gaat mij om de vorm, hoe verkrijg ik een prachtig gespannen
vorm om tot een sterke expressie te komen, die enigszins benadert wat ik
voel. Het gaat om een
drie-dimensionale compositie, volumes hangen met elkaar in een nauw verband.” Bij haar overlijden werd van
Pallandt gememoreerd als ‘de beeldhouwkunstige moeder des vaderlands’ en ‘de
koningin van de Nederlandse beeldhouwkunst’. Gemeentemuseum, den Haag Foto’s: mei 2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |