Module volgens raamverdeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zonder titel door Ben Guntenaar, 1966

 

 

Rietveld Academie

 

In 1924 werden drie kunstscholen samengevoegd tot het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, in de wandelgangen de Kunstnijverheidsschool. Het instituut was gevestigd aan de Gabriël Metsustraat. In de zestiger jaren ontwierp architect Gerrit Rietveld (1888-1964) samen met de architecten Joan van Dillen en Johan van Tricht aan de Frederik Roeskestraat een nieuw gebouw voor de school. De docent beeldhouwen van het instituut, Ben Guntenaar, kreeg de opdracht voor een kunstwerk bij de nieuwe vestiging die in 1967 opgeleverd werd. Het gebouw met zijn geheel glazen gevel gaf uitdrukking aan de open visie waar de academie met haar programma voor stond.

 

Guntenaar maakte een werk dat is opgebouwd uit blokken travertijn die verspringend gestapeld zijn. De wijze van verspringen correspondeert met de raamverdeling van het gebouw. Een journalist vond destijds dat leerlingen “een uitzicht hebben dat hun zelfwerkzaamheid effectief zal weten te stimuleren”.

 

 

 

 

 

 

Sitespecificific work

 

Als eerbetoon aan de architect, werd het instituut in 1968 omgedoopt tot de 'Gerrit Rietveld Academie', in de wandelgangen Rietveld Academie, het is een hogeschool voor Beeldende Kunsten en Vormgeving.

 

In 2009 overwoog de Rietveld Academie te verhuizen. De groep Rietveldforrietveld bood een petitie aan met redenen om op de huidige locatie te blijven. Een reactie van een ondertekenaar van de petitie: “Yes a great small building. Why don't we keep it alongside the new one. NOT TOO many artists (beeldend kunstenaars) please. We also have to keep the Ben Guntenaar sculpture. Sitespecificific work.”

 

 

 

       

 

 

 

Architectonisch

 

Guntenaar werkte aanvankelijk figuratief en expressief maar later meer minimalistisch, architectonisch en abstract. Vanaf de jaren 60 woonde en werkte hij in de Dordogne waar hij zijn favoriete steensoort de vilhonneur -een lichte kleurige zandsteen- had gevonden. De delen stenen bewerkte en rangschikte hij tot een nieuw geheel, waardoor zijn latere werk sterk architectonisch aandoet. Opvallend kenmerk van Guntenaar’s oeuvre is zijn aandacht voor het karakter van het materiaal, veelal kalk- en zandsteen of travertijn. Het vormt een wezenlijk onderdeel van zijn beelden.

 

 

 


 

Ben Guntenaar (1922 - 2009)

 

Guntenaar begon als leraar aan de Kunstnijverheidsschool, later omgedoopt tot de Rietveld Academie, in Amsterdam en koos er pas later voor om zijn eigen creativiteit te volgen. Door zijn leraarsbaan tot een duobaan te maken met beeldhouwer Jos Wong, maakte hij tijd vrij en werkte in de Dordogne.

 

In 1959, toen al als docent werkzaam, vormde Guntenaar samen met de beeldhouwers Carel Kneulman, Wessel Couzijn, Shinkichi Tajiri en Hans Verhulst de ‘Groep A’dam’.  Het doel: “Door gemeenschappelijke inspanning veelvuldig op internationaal niveau te exposeren om daardoor de hedendaagse beeldhouwkunst nieuwe erkenning te verlenen.” Maar al snel viel de groep door meningsverschillen uiteen. De groepsleden onttrokken zich met hun werk aan de nogal traditionele beeldhouwkunst van dat moment in Nederland, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

 

Wikipedia

 

                              

 

 

 

 

 


 

Frederik Roeskestraat

 

Foto’s: juli 2010

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Zuid