El Salvador

 

 

 

 

                               2006

 

 

 

 

 

El Salvador door Kees Romeyn van het Februari Collectief, 1980

(burgeroorlog El Salvador 1980 – 1992)

 

 

Protestmiddel

 

Geďnspireerd door de kunstwerken van Mexicaanse muurschilders als Diego Riviera en Afrikaans- en Latijns-Amerikaanse muurschilders in de Verenigde Staten, ontdekten ook Europese kunstenaars in de jaren zeventig en tachtig de muurschildering. De muurschildering groeide uit tot een populair actiemiddel, vaak werden muurschilderingen aangebracht aan het exterieur van een gebouw om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Begin jaren zeventig werd in Amsterdam een groot aantal muurschilderingen vervaardigd als protest tegen de geplande metrolijn die de sloop van vele woningen nodig maakte.

 

Voorbeelden van Nederlandse kunstenaarscollectieven die zich bezig hielden met het vervaardigen van geëngageerde muurschilderingen zijn Kollektief Beeldend Protest, De Vrolijke Kwast en het Februaricollectief. In naam van laatstgenoemde vervaardigde beeldend kunstenaar en filmmaker Romeyn de schildering El Salvador. Romeyns schildering vormde een protest tegen de toenmalige interventie van de Verenigde Staten in El Salvador.

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                           2010

 

 

Overschilderen

 

Eind 2007 vat de woningbouwvereniging ‘de Key’ het plan op om in het kader van een restauratie van het flatgebouw de muurschildering weg te schilderen. De bewonerscommissie komt daartegen in het geweer; verdediging van de Key: het plan is aan de architect Hertzberger voorgelegd en Hertzberger heeft er geen bezwaar tegen gemaakt. De Key heeft monumentenzorg ingelicht en die beschouwt de schildering niet als monument.

 

De heer Hertzberger gaf aan dat de schildering er indertijd zonder zijn medeweten was aangebracht en dat hij zich aanvankelijk erg had geergerd aan de schildering en de manier waarop die tot stand was gekomen.”

 

 

 

Bernd Lehman

 

Vervolgens is de beslissing genomen om de flat over te schilderen. De kunstenaar Bernd Lehman (destijds lid van het Februari Collectief) is niet op de hoogte gesteld en de bewonerscommissie licht hem in. Lehman is zeer verbolgen over het feit dat hij niet op de hoogte is gebracht door de Key.

 

Lehmann op zijn weblog:

Restauratie zou te duur zijn. Ik heb uitgelegd dat de auteurswet hier van toepassing is en dat anderen dan de auteurs zelf vooralsnog hier niets over te zeggen hebben en dat het een grove fout is van De Key niet direct met de auteurs in verbinding te zijn getreden. Ik maakte dus wél bezwaar.

 

De muurschildering is indertijd legaal aangebracht. Ook in contact met de architect. Ik weet nog dat we keimverf hebben gebruikt op advies van de architect om betonrot te voorkomen. Later is de gevel al een keer geschilderd in goed overleg met het Februari Collectief. De schildering is, naast het metro-kunstwerk over de Nieuwmarkt-rellen, de laatste openbare getuigenis van het actieverleden in de jaren 70/80. Dit mag je niet zomaar over het hoofd zien. Het is, voor zo ver ik weet, ook nog niet behoorlijk gedocumenteerd bij het Gemeentelijk Archief of het ISSW.

 

 

Het zou makkelijk zijn voor het schilderbedrijf om de gevel om de schildering heen op te knappen en vervolgens de schildering zelf, als een leer-werk project bij de een of andere ROC schilders-opleiding aan te melden. Het is geen ingewikkeld schilderij. Volgens mij is het een invuloefening.”

 

Op 29 november 2007 komt het nieuws dat de Key besloten heeft de schildering te restaureren.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Kees Romeyn (1923- 2005)

 

 

Februari Collectief

 

 


 

Weesperstraat, Weesperflat

 

Foto: februari 2006 en augustus 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum

 

Amsterdam: Muurschilderingen